M6 zijn comfortabel dubbeldeksmaterieel. Deze rijtuigen worden ingezet op een aantal IC-verbindingen en in P-treinen.
Bouwjaar | 2002 - 2008 |
Aantal | 492 |
Maximumsnelheid (km/u) |
160-200 |
Gewicht (ton) | 49,9 |
Zitplaatsen | 140 |
Internationale ritten | Ja, tot Luxemburg |
Gemoderniseerd | Neen |
Zijn er stopcontacten, vuilnisbakjes of een leeslampje in uw trein? NMBS investeert in het comfort aan boord, maar niet alle treinen hebben dezelfde uitrusting.
Hier zijn de facilieiten van de M6-rijtuigen:
Legende
Airconditioning | Uitklapbare zitplaatsen | Leeslampjes | |||||||
Verwarming | Tafeltjes | Semi-automatische binnendeuren | |||||||
Stopcontacten in eerste klas | Toiletten | Vuilbakken | |||||||
Stopcontacten in tweede klas | Assistentieknop |
Een trein samengesteld uit rijtuigen wordt altijd getrokken door een locomotief. Als zo’n trein aankomt in een eindstation zou de locomotief losgekoppeld en aan het andere uiteinde van de trein weer aangekoppeld moeten worden, om de andere richting uit te rijden.
Om dat probleem op te lossen, zijn er trek-duwstellen. De locomotief trekt het treinstel, en om de andere richting uit te rijden, kan de treinbestuurder plaatsnemen in een stuurpostrijtuig aan het andere uiteinde van de trein. Op dat moment duwt de locomotief het treinstel. Een trein kan uit een locomotief en maximaal 12 rijtuigen bestaan.