
NMBS beschikt over een uitgebreid materieelpark. Om aan de verwachtingen van
de klanten te voldoen, wordt de vloot vernieuwd en gemoderniseerd. Op die
manier kunnen we onze reizigers veilige, betrouwbare en comfortabele treinen
aanbieden met o.a. meer zitplaatsen. Deze week een focus op de M4m-rijtuigen.
De gemoderniseerde M4-rijtuigen vind je terug over het hele net, maar vooral tijdens de spitsuren.
Enkele cijfers
Bouwjaar |
1979 - 1984
|
Aantal |
572
|
Maximumsnelheid (km/u)
|
160
|
Gewicht (ton) |
38 - 40
|
Zitplaatsen |
104
|
Internationale ritten |
Neen |
Gemoderniseerd |
1996 - 2009
|
Faciliteiten van de M4m-rijtuigen
Zijn er stopcontacten, vuilnisbakjes of een leeslampje in uw trein? NMBS investeert in het comfort aan boord, maar niet alle treinen hebben dezelfde uitrusting.
Hier zijn de facilieiten van de M4m-rijtuigen:
Legende
 |
|
Airconditioning |
|
 |
|
Uitklapbare zitplaatsen |
|

|
Leeslampjes |

|
|
Verwarming |
|
 |
|
Tafeltjes |
|
 |
Semi-automatische binnendeuren |
 |
|
Stopcontacten in eerste klas |
|
 |
|
Toiletten |
|
 |
Vuilbakken |
 |
|
Stopcontacten in tweede klas |
|
 |
|
Assistentieknop |
|
|
|
Wat is een rijtuig?
Een trein samengesteld uit rijtuigen wordt altijd getrokken door een locomotief. Als zo’n trein aankomt in een eindstation zou de locomotief losgekoppeld en aan het andere uiteinde van de trein weer aangekoppeld moeten worden, om de andere richting uit te rijden.
Om dat probleem op te lossen, zijn er trek-duwstellen. De locomotief trekt het treinstel, en om de andere richting uit te rijden, kan de treinbestuurder plaatsnemen in een stuurpostrijtuig aan het andere uiteinde van de trein. Op dat moment duwt de locomotief het treinstel. Een trein kan uit een locomotief en maximaal 12 rijtuigen bestaan.