Inhuldiging van het gerenoveerde stationsgebouw van Aat - 05 oktober 2016

station Aat Na 7 jaar renovatie en 3 jaar sluiting heropent het reizigersgebouw van het station van Aat zijn deuren. De reizigers en het NMBS-personeel kunnen voortaan terecht in een comfortabeler, veiliger en ecologischer station. Het volledig gerenoveerde stationsgebouw werd ingehuldigd op woensdag 5 oktober, in aanwezigheid van de minister van Mobiliteit, François Bellot.

Het station van Aat werd gebouwd in 1892 en beantwoordde dus niet langer aan de huidige comfort- en veiligheidsnormen. Om het station zijn luister van weleer terug te geven, moesten er zowel aan de binnen- als aan de buitenkant van het gebouw werken worden uitgevoerd. Die werkzaamheden begonnen in 2009 en werden uitgevoerd in twee fasen, die ondertussen volledig beëindigd zijn. Het resultaat is een klantvriendelijk gebouw voor de reizigers en een aangename werkomgeving voor het NMBS-personeel.

station Aat

Meteen daarna begon de tweede fase van de werken. Tijdens deze fase werd de binneninrichting van het reizigersgebouw aangepakt. De bedoeling was vooral het gebouw te moderniseren, het beter te beveiligen en vlotter toegankelijk te maken, zonder de eigenheid van het station verloren te laten gaan. Het houtwerk moest dus absoluut bewaard blijven. Voortaan kunnen alle reizigers gebruikmaken van een gemoderniseerd en functioneel gebouw, met vloerverwarming, ledverlichting met bewegingsdetectoren, openbare toiletten op regenwater, en condensatieketels waarmee 15 % bespaard kan worden op de gasfactuur. Er werd ook sterk ingezet op veiligheid met de plaatsing van extra bewakingscamera’s, antivandalismemateriaal en inbraakwerende ramen en deuren.

station Aat voorkant

Bijzondere aandacht werd besteed aan het onthaal van personen met beperkte mobiliteit. Zo werd er een toegangshelling met dubbele leuning gecreëerd, een ribbelstrook voor blinden en slechtzienden aangelegd van aan de straat tot aan de ingangen van de onderdoorgang, automatische schuifdeuren geplaatst en een aangepast loket en toiletten ingericht.

Ook op het niveau van de concessies vonden er wat aanpassingen plaats. Om de ruimtes optimaal te benutten werd er een bloedafnamecentrum ingericht aan de straatzijde en kwam er een brasserie bij aan de kant van het busstation. De bibliotheek die er al was, blijft gewoon bestaan.

station Aat achterkant

Al die werken, met een prijskaartje van bijna € 2 500 000, zijn nu afgerond. De 5300 reizigers die dagelijks opstappen in Aat en het personeel dat er werkt, beschikken voortaan over een infrastructuur die aan hun behoeften voldoet. In het station van Aat stoppen dagelijks 127 treinen, die vervolgens doorrijden richting Doornik, Brussel, Geraardsbergen/Lessen, Bergen en Moeskroen. Een belangrijk station dus, dat een tweede leven zeker verdiende.

station Aat perron

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.