Onze activiteiten, waarden en doelstellingen

NMBS wil als publieke dienstverlener een sleutelrol spelen op het vlak van mobiliteit en zo een essentiële schakel vormen op sociaaleconomisch gebied. Iedereen heeft elke dag recht op en nood aan mobiliteit: om naar het werk of naar school te gaan of in de vrije tijd. NMBS wil alle klanten een veilige, betrouwbare en duurzame mobiliteit aanreiken, van deur tot deur, en waarbij onze treinen een centrale plaats innemen als vervoermiddel bij uitstek voor grote groepen reizigers tussen grote centra en in voorstadsgebied en ook ter ontsluiting van meer landelijke gebieden.

Onze toekomst wordt eerst en vooral bepaald en gedragen door de tevredenheid van onze klanten.

Om deze uitdagingen aan te gaan heeft NMBS een visie uitgewerkt gebaseerd op 3 kernactiviteiten, 4 waarden en 5 prioritaire doelstellingen.

3 kernactiviteiten

Eerst en vooral is het essentieel dat al onze activiteiten, al onze acties uitsluitend gefocust zijn op onze kernactiviteiten, waar we als onderneming historisch sterk in zijn. Het zijn er drie:

  1. We brengen onze reizigers per trein veilig, stipt en comfortabel op bestemming.
  2. We beheren, onderhouden en vernieuwen onze treinen op een doordachte en efficiënte manier.
  3. We bieden klantvriendelijk onthaal in functioneel ingerichte stations.

4 waarden

Het gaat om vier waarden, die het DNA van de NMBS-medewerkers moeten vormen, en expertise, moderniteit en verandering combineren. Het zijn de PRO’S van NMBS:

  1. Professionalisme: we doen ons werk rigoureus, resultaatgericht, met engagement en passie voor ons métier.
  2. Respect: we hebben respect voor onze collega’s, onze klanten, onze partners en onze omgeving, vanuit een duurzaam perspectief. We respecteren evenzeer onze engagementen op vlak van resultaten, budget en planning.
  3. Ondernemerschap: we durven onze manier van werken in vraag stellen en integreren graag en soepel sterke ideeën en betere werkmethodes.
  4. Samenwerking: we creëren een motiverende werkomgeving waar medewerkers graag samenwerken binnen en over diensten heen.

5 prioritaire doelstellingen

Ten slotte is het belangrijk dat we prioriteiten vastleggen. Onze strategie, onze projecten en alle acties moeten voortaan gefocust zijn op vijf belangrijke doelstellingen:

  1. Veiligheid en stiptheid voorop.
  2. Tevreden klanten altijd en overal.
  3. Een eigentijds HR-beleid en een ondernemingscultuur gebaseerd op professionalisme, respect, ondernemerschap en samenwerking.
  4. Efficiënte werkmethodes.
  5. Een financieel gezonde onderneming met ambitie om te groeien.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.