Een blik op het rollend materieel: M6-rijtuigen - 29 januari 2016

Een blik op het rollend materieel: M6-rijtuigen NMBS beschikt over een uitgebreid materieelpark. Om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen, wordt de vloot vernieuwd en gemoderniseerd. Op die manier kunnen we onze reizigers veilige, betrouwbare en comfortabele treinen aanbieden met o.a. meer zitplaatsen. Deze week een focus op de M6-rijtuigen.

M6 zijn comfortabel dubbeldeksmaterieel. Deze rijtuigen worden ingezet op een aantal IC-verbindingen en in P-treinen.

Enkele cijfers

Bouwjaar 2002 - 2008
Aantal 492 
Maximumsnelheid (km/u)
160-200
Gewicht (ton) 49,9
Zitplaatsen 140 
Internationale ritten Ja, tot Luxemburg
Gemoderniseerd Neen

Faciliteiten van de M6-rijtuigen

Zijn er stopcontacten, vuilnisbakjes of een leeslampje in uw trein? NMBS investeert in het comfort aan boord, maar niet alle treinen hebben dezelfde uitrusting.
Hier zijn de facilieiten van de M6-rijtuigen:

M6
Chauffage Tablettes Toilettes Poubelles Strapontins eerste klassie stopcontacten Stopcontacten in tweede klasse Bouton d'assistance Lampes de lecture
Portes semi-automatiques Air conditionné

Legende

airconditioning   Airconditioning   uitklapbare zitplaatsen   Uitklapbare zitplaatsen    leeslampjes
Leeslampjes 
verwarming
  Verwarming    tafeltjes   Tafeltjes   semi-automatische binnendeuren Semi-automatische binnendeuren 
eerste klasse stopcontacten   Stopcontacten in eerste klas    toiletten   Toiletten    vuilbakken Vuilbakken 
Stopcontacten in eerste klasse   Stopcontacten in tweede klas    noodknop   Assistentieknop       

Wat is een rijtuig?

Een trein samengesteld uit rijtuigen wordt altijd getrokken door een locomotief. Als zo’n trein aankomt in een eindstation zou de locomotief losgekoppeld en aan het andere uiteinde van de trein weer aangekoppeld moeten worden, om de andere richting uit te rijden.

Om dat probleem op te lossen, zijn er trek-duwstellen. De locomotief trekt het treinstel, en om de andere richting uit te rijden, kan de treinbestuurder plaatsnemen in een stuurpostrijtuig aan het andere uiteinde van de trein. Op dat moment duwt de locomotief het treinstel. Een trein kan uit een locomotief en maximaal 12 rijtuigen bestaan.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.