Stiptheid: Januari 2016

Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen 

  1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
  2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
  3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
  4. Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
  5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
  6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
  7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
  8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
  9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
  10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
  11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
  12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Januari 2015
Januari
2016
Zonder neutralisatie 90,4% 89,9%
Met neutralisatie 93,3% 95,8%
Rekening houdend met het aantal reizigers 87,9% 88,0%
Gemeten over het hele treintraject 88,3% 88,4%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 89,2% 84,5%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Januari
2015
Januari
2016
90,4% 89,9%

3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Januari
2015
Januari
2016
Ochtendpiek
84,7% 84,0%
Daluren
91,6% 90,9%
Avondpiek
87,5%   87,0% 
Weekends
93,9%  93,5%

4. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Ochtendpiek Daluren Weekend
L 25 Antwerpen - Brussel
85,4% 92,5% 90,3%
L 36 Luik - Brussel
78,8% 90,9% 91,4%
L 50A Oostende - Brussel
65,1% 92,1% 89,3%
L 50 Gent - Brussel
73,3% 95,6% 96,7%
L 60 Dendermonde - Brussel
77,1% 94,0% 98,0%
L 89 Kortrijk - Brussel
76,0% 95,6% 84,3%
L 94 Doornik - Brussel
59,6% 88,9% 89,3%
L 96 Bergen - Brussel
67,8% 93,1% 95,8%
L 124 Charleroi - Brussel
84,3% 94,6% 98,5%
L 161 Namen - Brussel
74,1% 88,9% 96,9%

7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Ochtendpiek Daluren Avondpiek Weekend
IC
82,5% 89,0% 86,0% 91,8%
S-trein
81,7% 93,6% 87,0% 95,2%
L-trein
89,1% 93,2% 90,4% 96,0%
P-trein
83,9% 85,6% 85,8% 77,8%

8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Januari
2016
IC 01 Oostende – Eupen
83,5%
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
89,1%
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
94,2%
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
86,8%
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal 88,1%
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg 83,8%
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen 89,3% 
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers 88,5% 
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas 82,7% 
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam 83,2% 

9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  Januari
2015
Januari
2016
Aantal afgeschafte treinen
1.477 6.364
Percentage van het totale aantal treinen
1,4% 6,4%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen


Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen


12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • 6-7/01/2016 – Aangekondigde staking
  • 13/01/2016 – Lijn 50 – Storing EBP – Jette
  • 15/01/2016 – Lijn 26 – Takken in de bovenleiding wegens stormweer – Boondael
  • 15-17/01/2016 – Lijn 25 – Wateroverlast wegens stormweer – Kontich
  • 15-22/01/2016 – Lijn 162 – Bomen in de bovenleiding wegens stormweer – Grupont-Ciney-Hatrival
  • 15-16/01/2016 – Lijn 15 – Aanrijding brandweerwagen op overweg – Lier
  • 24/01/2016 – Vertraging vanuit Nederland
  • 27/01/2016 – Lijn 36 – Averij bovenleiding door beschadiging hoogspanningskabel Elia – Landen
  • 28/01/2016 – Lijn 0/4 – Averij motorstel – Brussel-Congres
  • 29/01/2016 – Lijn 0/3 – Averij locomotief – Brussel-Kapellekerk

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.