Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen
- Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
- Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
- Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
- Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
- Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
- Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
- Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
- Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
- Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
- Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
- Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
- Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS
- Bijzondere gevallen
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
|
November 2014
|
November 2015
|
Zonder neutralisatie |
80,2% |
86,9% |
Met neutralisatie |
86,3% |
93,5% |
Rekening houdend met het aantal reizigers |
79,0% |
83,7% |
Gemeten over het hele treintraject |
78,0% |
84,6% |
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) |
77,3% |
85,3% |
Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).
Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.
De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
November
2014
|
November
2015
|
88,3% |
90,7% |
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
|
November
2014
|
November
2015
|
Ochtendpiek
|
75,6% |
83,2% |
Daluren
|
81,9% |
87,8% |
Avondpiek
|
72,5% |
80,5% |
Weekends
|
84,7% |
91,9% |
In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
|
Ochtendpiek |
Daluren |
Weekend |
L 25 Antwerpen - Brussel
|
86,6% |
90,0% |
96,4% |
L 36 Luik - Brussel
|
82,3% |
89,4% |
92,8% |
L 50A Oostende - Brussel
|
64,4% |
89,4% |
96,0% |
L 50 Gent - Brussel
|
79,0% |
88,2% |
80,0% |
L 60 Dendermonde - Brussel
|
75,3% |
91,3% |
97,8% |
L 89 Kortrijk - Brussel
|
74,6% |
91,9% |
84,0% |
L 94 Doornik - Brussel
|
63,8% |
87,1% |
96,9% |
L 96 Bergen - Brussel
|
69,8% |
90,2% |
94,4% |
L 124 Charleroi - Brussel
|
85,8% |
93,4% |
93,5% |
L 161 Namen - Brussel
|
66,8% |
82,6% |
90,7% |
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
|
Ochtendpiek |
Daluren |
Avondpiek |
Weekend |
IC
|
81,1% |
85,3% |
78,4% |
91,1% |
S-trein
|
84,7% |
92,2% |
81,7% |
94,4% |
L-trein
|
87,9% |
90,0% |
84,7% |
92,8% |
P-trein
|
81,5% |
81,5% |
79,6% |
64,9% |
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
|
November
2015 |
IC 01 Oostende – Eupen
|
81,8% |
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
|
90,5% |
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
|
87,6% |
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
|
86,8% |
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal |
86,3% |
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg |
71,1%
|
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen |
77,8% |
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers |
79,0% |
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas |
80,9% |
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam |
87,0% |
|
November
2014 |
November
2015
|
Aantal afgeschafte treinen
|
3.759 |
1.848
|
Percentage van het totale aantal treinen
|
3,7% |
1,8% |
Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).
Verantwoordelijkheid voor de vertragingen
Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen
Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:
- 05/11/2015 – Lijn 35 – Aanrijding slagboom overweg – Y. Holsbeek
- 05/11/2015 – Lijn 118 – Sociale actie personeel onderaanneming I-AM – Bracquegnies
- 05/11/2015 – Lijn 96 – Kinderen in de nabijheid van het spoor – Brussel-Zuid
- 06/11/2015 – Lijn 124 – Overbelading goederentrein – Linkebeek
- 06/11/2015 – Vertragingen vanuit Frankrijk
- 09/11/2015 – Lijn 122 – Storing assentellers – Y. Melle
- 10/11/2015 – Lijn 89 – Aanrijding slagboom overweg – Anzegem
- 10/11/2015 – Lijn 59 – Averij locomotief – Beervelde
- 13/11/2015 – Lijn 125 – Storing wissel – Andenne
- 16/11/2015 – Lijn 0/3 – Averij locomotief – Brussel-Centraal
- 17/11/2015 – Lijn 25 – Personen in de sporen – Brussel-Noord
- 18/11/2015 – Lijn 161 – Boom in de bovenleiding – Rhisnes
- 19/11/2015 – Lijn 50A – Storing spoorstroomkring – Y. Sint-Katherina-Lombeek
- 20/11/2015 – Lijn 50A – Averij locomotief – Y. Sint-Katherina-Lombeek
- 20/11/2015 – Lijn 50A – Spoorstaafbreuk – Y. Sint-Katherina-Lombeek
- 22/11/2015 – Lijn 124/130 – Sociale actie – Charleroi-Sud – Châtelet
- 23/11/2015 – Lijn 0/4 – Personen in de sporen – Brussel-Zuid
- 23/11/2015 – Lijn 35 – Averij aan het spoor – Aarschot
- 23/11/2015 – Lijn 96N – Rijp op de bovenleiding – Brussel-Zuid
- 25/11/2015 – Lijn 73 – Aanrijding lijnbus op overweg – Tielt
- 27/11/2015 – Lijn 130 – Bommelding – Namur
- 30/11/2015 – Lijn 1 – Daad van kwaadwilligheid – Y. Beauregard
- 30/11/2015 – Lijn 75 – Storing EBP - Deinze
• Een valse bommelding in het station van Namen tekende voor 1.968 minuten
vertraging en resulteerde in 19 afgeschafte treinen.