Stiptheid: November 2015

Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen

  1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
  2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
  3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
  4. Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
  5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
  6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
  7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
  8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
  9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
  10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
  11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
  12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS
  13. Bijzondere gevallen

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  November 2014
November 2015
Zonder neutralisatie 80,2% 86,9%
Met neutralisatie 86,3% 93,5%
Rekening houdend met het aantal reizigers 79,0% 83,7%
Gemeten over het hele treintraject 78,0% 84,6%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 77,3% 85,3%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

November
2014 
November
2015
88,3% 90,7%

3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  November
2014
November
2015
Ochtendpiek
75,6% 83,2%
Daluren
81,9% 87,8%
Avondpiek
72,5%   80,5% 
Weekends
84,7%  91,9%

4. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Ochtendpiek Daluren Weekend
L 25 Antwerpen - Brussel
86,6% 90,0% 96,4%
L 36 Luik - Brussel
82,3% 89,4% 92,8%
L 50A Oostende - Brussel
64,4% 89,4% 96,0%
L 50 Gent - Brussel
79,0% 88,2% 80,0%
L 60 Dendermonde - Brussel
75,3% 91,3% 97,8%
L 89 Kortrijk - Brussel
74,6% 91,9% 84,0%
L 94 Doornik - Brussel
63,8% 87,1% 96,9%
L 96 Bergen - Brussel
69,8% 90,2% 94,4%
L 124 Charleroi - Brussel
85,8% 93,4% 93,5%
L 161 Namen - Brussel
66,8% 82,6% 90,7%

7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Ochtendpiek Daluren Avondpiek Weekend
IC
81,1% 85,3% 78,4% 91,1%
S-trein
84,7% 92,2% 81,7% 94,4%
L-trein
87,9% 90,0% 84,7% 92,8%
P-trein
81,5% 81,5% 79,6% 64,9%

8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  November
2015
IC 01 Oostende – Eupen
81,8%
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
90,5%
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
87,6%
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
86,8%
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal 86,3%
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg 71,1%
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen 77,8% 
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers 79,0% 
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas 80,9% 
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam 87,0% 

9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  November
2014
November
2015
Aantal afgeschafte treinen
3.759 1.848
Percentage van het totale aantal treinen
3,7% 1,8%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen


Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen


12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • 05/11/2015 – Lijn 35 – Aanrijding slagboom overweg – Y. Holsbeek
  • 05/11/2015 – Lijn 118 – Sociale actie personeel onderaanneming I-AM – Bracquegnies
  • 05/11/2015 – Lijn 96 – Kinderen in de nabijheid van het spoor – Brussel-Zuid
  • 06/11/2015 – Lijn 124 – Overbelading goederentrein – Linkebeek
  • 06/11/2015 – Vertragingen vanuit Frankrijk
  • 09/11/2015 – Lijn 122 – Storing assentellers – Y. Melle
  • 10/11/2015 – Lijn 89 – Aanrijding slagboom overweg – Anzegem
  • 10/11/2015 – Lijn 59 – Averij locomotief – Beervelde
  • 13/11/2015 – Lijn 125 – Storing wissel – Andenne
  • 16/11/2015 – Lijn 0/3 – Averij locomotief – Brussel-Centraal
  • 17/11/2015 – Lijn 25 – Personen in de sporen – Brussel-Noord
  • 18/11/2015 – Lijn 161 – Boom in de bovenleiding – Rhisnes
  • 19/11/2015 – Lijn 50A – Storing spoorstroomkring – Y. Sint-Katherina-Lombeek
  • 20/11/2015 – Lijn 50A – Averij locomotief – Y. Sint-Katherina-Lombeek
  • 20/11/2015 – Lijn 50A – Spoorstaafbreuk – Y. Sint-Katherina-Lombeek
  • 22/11/2015 – Lijn 124/130 – Sociale actie – Charleroi-Sud – Châtelet
  • 23/11/2015 – Lijn 0/4 – Personen in de sporen – Brussel-Zuid
  • 23/11/2015 – Lijn 35 – Averij aan het spoor – Aarschot
  • 23/11/2015 – Lijn 96N – Rijp op de bovenleiding – Brussel-Zuid
  • 25/11/2015 – Lijn 73 – Aanrijding lijnbus op overweg – Tielt
  • 27/11/2015 – Lijn 130 – Bommelding – Namur
  • 30/11/2015 – Lijn 1 – Daad van kwaadwilligheid – Y. Beauregard
  • 30/11/2015 – Lijn 75 – Storing EBP - Deinze

13. Bijzondere gevallen

• Een valse bommelding in het station van Namen tekende voor 1.968 minuten vertraging en resulteerde in 19 afgeschafte treinen.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.