Zoals elk jaar profiteert NMBS van de mogelijkheid om haar dienstregeling aan te
passen op de tweede zondag van december, parallel met de overige Europese landen.
De wijzigingen hebben tot doel de dienstverlening aan de klant te verbeteren, met
respect voor het budgettaire kader en zonder de algemene principes van het
vervoersplan op de helling te zetten.
Sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan in december 2014 werden al kleinere
technische aanpassingen doorgevoerd om de stiptheid en vlotheid van het verkeer te
verbeteren. Ook werd de capaciteit van een zestigtal treinen versterkt.
Hieronder vindt u de voornaamste wijzigingen in het aanbod voor Vlaanderen en Brussel
vanaf 13 december. Deze zijn vooral het gevolg van de ingebruikname van de spoortunnel
Schuman-Josafat eind dit jaar en de elektrificatie van het baanvak Herentals-Mol.
De aanpassingen worden telkens gecommuniceerd voor Vlaanderen en Wallonië. Het
Franstalige persbericht met de voornaamste aanpassingen voor Wallonië vindt u op onze
website.
Deze aanpassingen zijn al consulteerbaar via de klassieke communicatiemiddelen
(routeplanner via website, app ...)
Ingebruikname tunnel Schuman-Josafat en lancering voorstedelijk treinaanbod S:
De tunnel verbindt de spoorlijnen 161 Namen-Brussel, 124 Nijvel-Brussel en het zuidelijke
deel van het ringspoor 26 met het noordelijke deel van het ringspoor 26, door het bedienen
van de Europese wijk. Het nieuwe vervoersplan dat eind 2014 in werking trad, had al
rekening gehouden met de ingebruikname van de tunnel zodat de impact op de
dienstregeling beperkt is.
De verbinding IC17 Dinant-Namen-Brussel-Luxemburg-Brussel-Schuman-Schaarbeek
zal voortaan via de Schuman-Josafat tunnel naar Brussel-Nationaal-Luchthaven doorrijden
(met stop in Bordet). Deze verbinding zal dus Schaarbeek niet langer bedienen.
De verbinding IC27 Charleroi-Zuid-Nijvel-Brussel-Luxemburg wordt via de tunnel naar
Brussel-Nationaal-Luchthaven verlengd (met stops in Brussel-Schuman en Bordet).
Ook de amplitude (het aantal treinen per dag) van beide verbindingen wordt uitgebreid.
De L-verbinding tussen Geraardsbergen-Halle-Brussel-Luxemburg wordt samengevoegd
met de L-verbinding Brussel-Luxemburg-Delta-Vilvoorde-Mechelen.
De nieuwe verbinding (S5) doorheen de Josafattunnel zal ook Brussel-Schuman en de
nieuwe halte in Mouterij bedienen. Deze nieuwe relatie zal wel niet langer Delta en Merode
bedienen.
De bestaande L-verbinding tussen Halle-Brussel-Luxemburg-Brussel-Schuman- Jette-Aalst
wordt in twee geknipt: één verbinding – tussen Halle en Brussel-Luxemburg – wordt via
Brussel-Schuman en de Josafat-tunnel verlengd tot Vilvoorde en Mechelen (nieuwe
verbinding S5). De tweede verbinding (S4), tussen Aalst en Brussel-Luxemburg, wordt
beperkt tot Merode tijdens de daluren en Vilvoorde tijdens de piekuren met stops te
Etterbeek, Delta, Merode, Meiser, Evere en Bordet.
De verbinding Halle-Delta-Vilvoorde-Mechelen (S7) wordt behouden en zal via Hofstade
en Muizen rijden, in plaats van via Weerde. Dat betekent dat beide haltes met Delta en
Merode verbonden worden.
Twee P-treinen Landen-Leuven-Brussel-Luxemburg-Schaarbeek zullen via de tunnel
Schuman-Josafat omgeleid en verlengd worden tot Eigenbrakel (met stop te Mouterij). Twee
piekuurtreinen ’s avonds maken de omgekeerde beweging, vanuit Eigenbrakel, in plaats van
Schaarbeek.
Twee P-treinen Eigenbrakel-Brussel-Luxemburg worden via de tunnel Schuman-Josafat
verlengd tot Leuven, eveneens met bediening van Mouterij. ’s Avonds maken twee
piekuurtreinen de omgekeerde beweging.
Beide verbindingen vormen de verbinding S9.
De verbinding S8 Brussel-Zuid-Ottignies-Louvain-la-Neuve zal tijdens de daluren in
Groenendaal stoppen.
Vanaf december worden ook twee extra stopplaatsen in Brussel in gebruik genomen.
Thurn & Taxis (lijn 28) zal elk uur bediend worden door de relatie S10 Dendermonde-
Brussel-West-Brussel-Zuid-Aalst, zowel tijdens de week als tijdens het weekend.
Mouterij (lijn 161) wordt de hele dag bediend door de verbinding S5 Halle-Brussel-
Schuman-Vilvoorde: deze verbinding verschaft een snelle toegang tot het centrum van
Elsene (Flageyplein etc). Tijdens de piekuren bedient de relatie S9 eveneens de halte
Mouterij.
Lijn 15 Mol-Herentals:
Vanaf december kan op het baanvak Mol-Herentals met elektrisch treinmaterieel gereden
worden. Dat maakt een flexibelere inzet (diesel of elektrisch) van het materieel mogelijk. Zo
zal de L-trein tussen Mol en Antwerpen voortaan met elektrisch materieel kunnen rijden.
Twee P-treinen tussen Herentals en Brussel-Zuid (één ’s ochtends en één ’s avonds)
worden verlengd tot Mol. Dat betekent dat ook Geel en Olen voortaan een rechtstreekse
verbinding krijgen met Brussel.
Daarnaast wordt ook een extra P-trein vanuit Mol naar Brussel ingelegd (aankomst 7u49 in
Brussel-Noord).
Lijn 53: Kapelle-op-den-Bos – Leuven:
Reizigers vanuit Kapelle-op-den-Bos krijgen vanaf december opnieuw een rechtstreekse
verbinding met Leuven door het verlengen van de P-trein Dendermonde-Mechelen tot
Leuven (aankomst om 8u28).
Lijn 66: Kortrijk-Oostende:
De NMBS verlengt tijdens werkdagen tijdens de piekuren enkele treinen van de ICverbinding
Kortrijk-Brugge tot Oostende. ’s Ochtends vertrekken twee treinen uit Oostende
in plaats van Brugge richting Kortrijk, en rijdt één trein uit Kortrijk, na aankomst in Brugge
verder tot Oostende. ’s Avonds worden twee treinen uit Kortrijk verlengd tot Oostende, en
krijgen twee treinen herkomst Oostende in plaats van Brugge. Pendelaars tussen Kortrijk en
Oostende zullen 12 minuten sneller kunnen sporen.