Vanaf 1 februari verhoogt de toeslag die treinreizigers van en naar Brussel-Nationaal-
Luchthaven betalen om de spooraansluiting van de luchthaven met de rest van het
spoornet te helpen financieren (Diabolo-project)*. Deze spoorinfrastructuur zorgt voor
een vlotte en comfortabele rechtstreekse toegang tot Brussels Airport.
Diabolo-toeslag
De verhoging van 4,44 euro naar 5,07 euro is nodig voor het garanderen van het financieel
evenwicht van Northern Diabolo NV, de private investeerder in het Diabolo-project dat voor
Infrabel werd gerealiseerd. De verhoging wordt deze maand bij koninklijk besluit vastgelegd.
NMBS is als treinoperator mede gebonden door de Diabolo-wet van 30 april 2007 om vanaf
1 november 2009 een Diabolo-toeslag per treinrit aan te rekenen en om dit bedrag volledig
door te storten aan Northern Diabolo NV. Dit vormt de derde inkomstenbron voor de
investeerder naast een jaarlijkse bijdrage van zowel Infrabel als NMBS ter afbetaling van de
Diabolo-spoorinfrastructuur.
Diabolo-spoorverbinding
Het ondergrondse deel van de Diabolo was de eerste publiek-private samenwerking (PPS)
voor de Belgische spoorsector. De investering voor het volledige project bedroeg 678 miljoen
euro (uitgedrukt in prijsniveau 2012), waarvan 290 miljoen euro afkomstig was van de private
partner Northern Diabolo NV en 388 miljoen euro (prijsniveau 2012) werd geïnvesteerd door
Infrabel vanuit de overheidsdotatie.
De ingebruikneming van de Diabolo-spoorinfrastructuur in juni 2012 resulteerde in een
versterkte rechtstreekse bediening van de luchthaven, alsook in gevoelige reistijdwinsten
voor pendelaars vanuit het noorden van het land. Vanuit Antwerpen werd de reistijd
gehalveerd: een reis tussen beide stations duurt nu nog slechts 34 minuten.
De Diabolo is de (ondergrondse) spoorverbinding tussen het vernieuwde station Brussel-
Nationaal-Luchthaven en de dubbelsporige lijn Schaarbeek – Mechelen op de middenberm
van de E19-autosnelweg. Dankzij de Diabolo is Brussels Airport rechtstreeks aangesloten op
de grote spoorassen van het Belgische netwerk en verscheidene Europese metropolen.
Goede samenwerking tussen de projectpartners
NMBS en Infrabel voeren doorgedreven communicatiecampagnes om meer bekendheid te
geven aan de spoorverbindingen naar de luchthaven. NMBS plaatste onlangs twee
ticketautomaten in de bagagehal om reizigers de kans te geven hun treinbiljet aan te schaffen
terwijl ze wachten op hun bagage.
NMBS is een middelen-verbintenis aangegaan om de voornaamste steden (via 10
verbindingen) rechtstreeks met de luchthaven te verbinden, in functie van de beschikbare
(financiële) middelen en infrastructuur. Met de invoering van een nieuw vervoersplan vanaf
eind 2014 en de ter beschikking stelling door Infrabel van de nieuwe spoorverbinding
Watermaal-Schuman-Josafat eind 2015 zal dat eind volgend jaar ook effectief het geval zijn.
Northern Diabolo NV apprecieert de goede samenwerking met Infrabel en NMBS en
bevestigt zijn vertrouwen in de publiek-private samenwerking voor Diabolo. De laatste
maanden is er een stijging van het aantal treinreizigers van en naar de luchthaven én de
initiatieven (meer en rechtstreekse treinen, communicatiecampagne en de ingebruikneming
van de toekomstige spoorinfrastructuur) ondersteunen deze positieve resultaten.
* Iedere reiziger met Brussel-Nationaal-Luchthaven als vertrek- of bestemmingstation moet deze toeslag betalen,
uitgezonderd reizigers met een abonnement voor woon-werkverkeer of diegenen die recht hebben op gratis vervoer
zoals bepaald in de beheersovereenkomst tussen NMBS en de overheid.