Extra treinen moeten zomerpiek opvangen
NS en NMBS namen op 17 januari de V250 hogesnelheidstrein uit dienst na zware winterschade aan de onderkant van de stellen. NMBS schrapte op 31 mei de bestelling van drie stellen bij producent AnsaldoBreda omwille van fundamentele lacunes in het ontwerp met op termijn mogelijk zware gevolgen voor zowel betrouwbaarheid als veiligheid.
Onmiddellijk na de stillegging van het Fyra-verkeer werd naarstig gewerkt aan het opzetten van een stevig aanbod tussen België en Nederland. Sinds februari rijdt een IC-trein van Brussel naar Den Haag, en dat acht keer op en af per dag: dat komt neer op een verbinding om de twee uur. NS en NMBS willen de frequentie van die trein verder verhogen (via tussenstappen: 10 na zomervakantie en 12 tegen het einde van het jaar). Er wordt tevens onderzocht om deze trein door te laten rijden naar Amsterdam.
In afwachting van deze versteviging van het aanbod zullen tijdens de zomerperiode doorheen de frequentie van de IC Den Haag zes extra rechtstreekse treinen heen en terug worden ingelast tussen Antwerpen en Roosendaal.