
NMBS en NS werken sinds het wegvallen van het Fyra-hogesnelheidsaanbod tussen
Brussel en Amsterdam aan een verhoging van de frequentie van de IC-verbinding
Brussel-Den Haag. In afwachting worden tijdens de zomermaanden rechtstreekse
treinen ingelegd tussen Roosendaal en Antwerpen om de piekperiode tijdens de
zomer op te vangen.
Extra rechtstreekse treinen tussen Roosendaal en
Antwerpen tijdens zomermaanden
Extra treinen moeten zomerpiek opvangen
NS en NMBS namen op 17 januari de V250 hogesnelheidstrein uit dienst na zware
winterschade aan de onderkant van de stellen. NMBS schrapte op 31 mei de bestelling van
drie stellen bij producent AnsaldoBreda omwille van fundamentele lacunes in het ontwerp
met op termijn mogelijk zware gevolgen voor zowel betrouwbaarheid als veiligheid.
Onmiddellijk na de stillegging van het Fyra-verkeer werd naarstig gewerkt aan het opzetten
van een stevig aanbod tussen België en Nederland. Sinds februari rijdt een IC-trein van
Brussel naar Den Haag, en dat acht keer op en af per dag: dat komt neer op een verbinding
om de twee uur. NS en NMBS willen de frequentie van die trein verder verhogen (via
tussenstappen: 10 na zomervakantie en 12 tegen het einde van het jaar). Er wordt tevens
onderzocht om deze trein door te laten rijden naar Amsterdam.
In afwachting van deze versteviging van het aanbod zullen tijdens de zomerperiode
doorheen de frequentie van de IC Den Haag zes extra rechtstreekse treinen heen en terug
worden ingelast tussen Antwerpen en Roosendaal.