NMBS reageert op voorstel ‘copiloot voor treinbestuurder’ - 24 februari 2010

picto presse

In de loop van de volgende dagen zullen in het kader van de sociale dialoog van de NMBS Groep allicht meerdere voorstellen van het management en de syndicale organisaties aan bod komen met betrekking tot de verdere verbetering van de veiligheid van het spoorverkeer.

De verschillende voorstellen moeten eerst en vooral op een grondige en wetenschappelijke manier bestudeerd worden. Een nauwgezette risicoanalyse zal de sterke en minder sterke aspecten in kaart brengen, zodat op een objectieve manier een helder oordeel over de haalbaarheid wordt gevormd.

Voorstellen om de veiligheid te verbeteren zullen getoetst worden aan de analyse die NMBS maakt van de problematiek van de seinvoorbijrijdingen. Die leert dat meer dan de helft van de voorvallen gebeurt als gevolg van een verminderde alertheid van de treinbestuurder. Het is dus vanzelfsprekend dat elke risicoanalyse van eventuele voorstellen rekening moet houden met deze factor.

Het in alle vormen van openbaar vervoer immers een gouden regel dat de bestuurder niet mag worden afgeleid van zijn taak. De bestuurder moet steeds alert zijn en daarom moeten alle vormen van aandachtsverzwakking vermeden worden.

NMBS geeft overigens de prioriteit aan de verdere roll-out van het veiligheidssysteem TBL1+ aan boord van haar treinen. Sinds 2006 werden deze systemen ontwikkeld, in september 2009 volgde de homologatie en sindsdien worden ze ook effectief geïmplementeerd. Die implementatie-fase zal in de komende jaren verder gaan: tegen 2013 moet de volledige NMBS-vloot uitgerust zijn met TBL1+. NMBS heeft hiervoor een budget van 37 miljoen euro ingeschreven in haar begroting voor de periode 2009 - 2013.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.