Stiptheid: Juni 2016

Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen 

  1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
  2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
  3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
  4. Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
  5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
  6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
  7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
  8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
  9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
  10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
  11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
  12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Juni
2015
Juni
2016
Zonder neutralisatie 90,0% 86,9%
Met neutralisatie 94,5% 95,7%
Rekening houdend met het aantal reizigers 88,5% 88,3%
Gemeten over het hele treintraject 88,3% 84,3%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 89,2% 80,3%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Juni
2015
Juni
2016
90,6% 89,7%

3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Juni
2015
Juni
2016
Ochtendpiek
91,5% 86,8%
Daluren
90,4% 86,5%
Avondpiek
85,9%   82,1% 
Weekends
91,3%  91,9%

4. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

verzekerde aansluitingen

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

globale stiptheid

6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Ochtendpiek Daluren Weekend
L 25 Antwerpen - Brussel
87,6% 91,4% 96,1%
L 36 Luik - Brussel
80,8% 85,8% 93,0%
L 50A Oostende - Brussel
74,6% 90,5% 93,9%
L 50 Gent - Brussel
97,2% 92,3% 98,6%
L 60 Dendermonde - Brussel
88,1% 93,1% 97,3%
L 89 Kortrijk - Brussel
74,8% 91,9% 97,1%
L 94 Doornik - Brussel

75,8%

86,5% 92,7%
L 96 Bergen - Brussel
76,3% 90,8% 94,0%
L 124 Charleroi - Brussel
82,2% 89,3% 93,3%
L 161 Namen - Brussel
68,8% 74,2% 86,1%

7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Ochtendpiek Daluren Avondpiek Weekend
IC
84,2% 84,2% 80,1% 90,3%
S-trein
89,5% 90,9% 83,5% 96,0%
L-trein
88,8% 88,4% 84,6% 93,0%
P-trein
87,3% 82,1% 82,6% 80,0%

8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Juni
2016
IC 01 Oostende – Eupen
78,2%
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
88,5%
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
91,3%
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
85,1%
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal 83,1%
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg 44,3%
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen 80,4% 
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers 65,0% 
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas 83,1% 
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam 87,5% 

9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  Juni
2015
Juni
2016
Aantal afgeschafte treinen
1.240 7.872
Percentage van het totale aantal treinen
1,2% 8,1%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

8 grote stations

11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen

verantwoordelijkheid vertragingen

Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen

verantwoordelijkheid afgeschafte treinen

12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • Spontane sociale acties van 01-07/06 en de aangekondigde nationale staking van 23-24/06 resulteerden in 34.665 minuten vertraging
  • Daad van kwaadwilligheid op 17/06 (lijn 50A) (10.903 minuten vertraging)
  • Slechte weersomstandigheden op 23-25/06 in Waremme (lijn 36) (6.210 minuten vertraging)
  • Aanrijding tussen een goederentrein en een reizigerstrein op 05/06 in Saint-Georges-sur-Meuse (lijn 125) zorgde van 05/06 tot en met 28/06 voor 5.353 minuten vertraging
  • Overstroming van tunnel in Olne (lijn 37) veroorzaakte van 05/06 tot en met 29/06 3.904 minuten vertraging

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.