Stiptheid: December 2015

Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen 

  1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
  2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
  3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
  4. Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
  5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
  6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
  7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
  8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
  9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
  10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
  11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
  12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  December 2014
December 
2015
Zonder neutralisatie 85,7% 93,0%
Met neutralisatie 90,7% 96,4%
Rekening houdend met het aantal reizigers 82,8% 90,9%
Gemeten over het hele treintraject 83,7% 91,7%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 77,2% 92,1%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

December
2014 
December
2015
88,2% 90,9%

3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  December
2015
December
2015
Ochtendpiek
80,6% 89,7%
Daluren
86,1% 93,9%
Avondpiek
79,9%   89,4% 
Weekends
92,9%  96,3%

4. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

verzekerde aansluitingen

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

globale stiptheid

6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Ochtendpiek Daluren Weekend
L 25 Antwerpen - Brussel
89,9% 94,9% 96,4%
L 36 Luik - Brussel
87,3% 95,3% 96,7%
L 50A Oostende - Brussel
80,5% 95,9% 97,5%
L 50 Gent - Brussel
90,6% 96,7% 98,1%
L 60 Dendermonde - Brussel
84,8% 95,6% 96,9%
L 89 Kortrijk - Brussel
87,1% 98,8% 96,7%
L 94 Doornik - Brussel
80,1% 93,5% 97,9%
L 96 Bergen - Brussel
82,2% 94,8% 95,8%
L 124 Charleroi - Brussel
87,8% 96,5% 99,4%
L 161 Namen - Brussel
79,4% 92,4% 88,1%

7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Ochtendpiek Daluren Avondpiek Weekend
IC
88,7% 92,6% 88,3% 95,9%
S-trein
90,6% 96,0% 91,5% 95,4%
L-trein
93,3% 95,3% 93,0% 97,4%
P-trein
87,4% 87,9% 85,8% 90,9%

8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  December
2015
IC 01 Oostende – Eupen
90,3%
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
95,6%
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
93,1%
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
93,2%
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal 91,3%
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg 90,0%
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen 84,9% 
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers 87,1% 
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas 87,5% 
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam 92,0% 

9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  December
2014
December
2015
Aantal afgeschafte treinen
10.391 1.014
Percentage van het totale aantal treinen
10,7% 1,0%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

stiptheid bij aankomst

11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen

vertragingen

Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen

afgeschafte treinen

12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • 01/12/2015 – Lijn 66 – Aanrijding van een persoon – Roeselare
  • 03/12/2015 – Lijn 130 – Brand dichtbij de sporen – Châtelet
  • 07/12/2015 – Lijn 15 – Averij motorwagen – Bouwel
  • 08/12/2015 – Lijn 112 – Aanrijding van een wegvoertuig – Morlanwelz
  • 09/12/2015 – Lijn 27 – Persoon langs de sporen – Hove/Antwerpen-Centraal
  • 21/12/2015 – Lijn 162 – Aanrijding van een persoon – Dave-Saint-Martin
  • 21/12/2015 – Lijn 124 – Aanrijding van een persoon – Holleken

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.