Bij de bestelling van de M7-dubbeldeksrijtuigen diende rekening gehouden te worden met
een aantal beperkingen van het Belgische spoornet:
- NMBS koos voor dubbeldeksrijtuigen omwille van de beperkte capaciteit in de
verzadigde Noord-Zuidverbinding en de beperkte lengte van de perrons, onder
meer in Brussel-Centraal. NMBS kan het aantal zitplaatsen dus op de eerste plaats
in de hoogte uitbreiden.
-
De haltes in België hebben momenteel drie verschillende perronhoogtes (28 cm, 55
cm en 76 cm):
- Slechts 24 procent van de perrons is momenteel op de standaardhoogte
van 76 cm. Ter vergelijking, in Nederland zijn alle perrons op dezelfde
hoogte.
- De aanpassing van de perrons naar één standaardhoogte zal nog vele jaren
vergen. Deze standaardisering van de perrons is alvast één van de
prioritaire elementen in de visie van minister van Mobiliteit Jacqueline
Galant. Daarom heeft NMBS de geplande aanpassingen ook als een van
haar prioriteiten opgenomen in haar voorstel van investeringsplan voor de
Belgische spoorwegen.
- Concreet moet in de loop van de volgende jaren bij de aanschaf van nieuw
materieel minstens met perronhoogtes van 55 en 76 cm rekening gehouden
worden.
Bij de beoordeling van de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit tot het
rollend materieel, moet niet alleen gekeken worden naar de instaphoogte van het voertuig
maar ook rekening gehouden worden met de eventuele helling binnenin het voertuig.
Bij de bestelling van het M7-materiaal werd in elke trein een specifiek voertuig voor
personen met beperkte mobiliteit toegevoegd. Het ontwerp van dit voertuig voldoet volledig
aan de allernieuwste Europese normen gepubliceerd in 2014. Het multifunctionele rijtuig is
per zitplaats ongeveer de helft duurder dan een gewoon rijtuig tweede klas.
Het multifunctionele rijtuig beschikt verder over een zeer ruim toilet en een aangepast
intercomsysteem voor rolstoelgebruikers. Maar alle rijtuigen zijn uitgerust met meer
prioritaire zitplaatsen voor personen met beperkte mobiliteit, dubbele handgrepen op de
trappen en duidelijk leesbare informatieschermen.
Dialoog met stakeholders
Het M7-concept werd in het afgelopen jaar uitgebreid besproken met de stakeholders die de
reizigers vertegenwoordigen, inclusief de personen met beperkte mobiliteit.
-
In november 2014 werden 8 focusgroepen bestaande uit telkens 8 personen
uitgenodigd om hun noden en behoeften te kennen en hen via computersimulaties
kennis te doen nemen van het interieur en exterieur van de nieuwe treinen.
-
Hiervoor werden volgende stakeholders uitgenodigd: ACTP, de mobiliteitsraad van
de Federale Adviesraad voor Ouderen, de Gezinsbond, het Gebruikerscomité, de
Fietsersbond, Navetteurs.be, TreinTramBus en de Nationale Hoge Raad voor
Personen met een Handicap.
- Naast een aantal aparte vergaderingen in de loop van 2015 werd in oktober 2015 in
Brugge een bezoek georganiseerd aan een M7-maquette (afdeling 1ste en 2de klas)
op ware grootte. Ook voor dit bezoek werden de betrokken stakeholders
uitgenodigd.
- De opmerkingen die tijdens al deze consultaties werden gemaakt, werden – in
zover technisch en financieel mogelijk – in het finale ontwerp verwerkt.
Besluit
Met het M7 BDx-rijtuig (het multifunctionele rijtuig) zal NMBS beschikken over rollend
materieel dat in Europa tot het beste kan worden gerekend op het vlak van infrastructuur en
comfort voor personen met beperkte mobiliteit binnenin het rijtuig.
NMBS benadrukt dat voor de eerste keer in haar geschiedenis stakeholders en reizigers op
een dergelijk uitgebreide schaal werden geconsulteerd vooraleer tot de bestelling over te
gaan. Het is daarom des te betreurenswaardiger dat de afgelopen dagen een aantal een aantal
ongefundeerde opmerkingen werden gemaakt over de toegankelijkheid van de M7-treinen.