Nieuw reizigerscomfort op perron 11-12 in station Gent-Sint-Pieters - 23 januari 2015

logo NMBS

Vanaf volgende week kunnen reizigers in het station Gent-Sint-Pieters opnieuw de trein nemen op perron 11 én 12. Dit is het eerste volledig vernieuwde perron dat sinds het begin van de werkzaamheden voor het station klaar is. Het nieuwe perron 11-12 is hoger, langer en breder dan het oude. Het is voorzien van alle reizigerscomfort: liften, roltrappen en brede trappen, een glazen overkapping, windschermen, comfortabele schuilhuisjes en zitmeubilair. Het speelse kleurenpalet in de glasramen en de openheid zorgen voor een aangenaam en veilig gevoel.

Sinds juni 2014 is perron 12 al definitief opnieuw in gebruik en vanaf volgende week ook perron 11. Het nieuwe perron 11-12 is hoger, langer (375 meter) en breder (11 meter i.p.v. 8 meter). In het midden zijn transparante tegels waardoor het daglicht tot in de toekomstige stationshal kan doordringen. De vloer bestaat uit duurzame rode graniet en de glazen tegels kregen een antislipbehandeling. De perrons hebben ook blindengeleidetegels voor blinden en slechtzienden.

Het nieuwe perron 11-12 is optimaal toegankelijk. Reizigers kunnen het nieuwe perron 11-12 vlot bereiken via twee glazen liften, twee brede trappen en twee op- en neergaande roltrappen. De hoge en kleine overkappingen met veel glas, windschermen en drie schuilhuisjes zorgen ervoor dat de reizigers beschut zijn tegen regen en wind. Later dit voorjaar kunnen reizigers voor hun koffie op perron 11-12 terecht in een gloednieuwe koffiekiosk.

Er zullen de komende maanden nog een aantal zaken op perron 11-12 verder worden afgewerkt, maar de reizigers kunnen ondertussen wel al volop gebruikmaken van dit nieuwe comfortabele perron.

De werkzaamheden voor de aanleg van het nieuwe perron 11-12 gingen van start in december 2010 en werden uitgevoerd door infrastructuurbeheerder Infrabel. Er werd op drie niveaus tegelijkertijd gewerkt: niveau +1 (de perrons), niveau 0 (de toekomstige stationshal) en niveau -1 (de kelderverdieping). Ondertussen verrees aan het Koningin Mathildeplein ook een nieuwe glazen stationsgevel.

Na perron 11-12 is het de beurt aan de perrons 10 tot en met 1. Alle perrons worden van zuid naar noord vernieuwd. Eerst is perron 9-10 aan de beurt. Vanaf 2 februari 2015 zal spoor 9 buiten dienst worden gesteld en kunnen de ontmantelingswerken van de bestaande spoorinfrastructuur en de perronuitrusting starten. Daarna volgt de constructie van het eerste deel van het nieuwe perron.

Nieuw stationscomplex

Het hele station wordt van zuid naar noord vernieuwd: er komen overal nieuwe perrons en sporen, met een grote glazen dakstructuur erboven en een stationshal van 300 meter lang op 120 meter breed op het gelijkvloers. Het gerenoveerde 100-jarige beschermde stationsgebouw blijft uiteraard in gebruik.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.