Infrabel en NMBS bereiden zich voor om de specifieke weersomstandigheden zoals sneeuw, regen en ijzel zo goed mogelijk het hoofd te bieden. Zo volgt het spoorwegpersoneel nauwgezet de weersvoorspellingen op om doelgerichte maatregelen te treffen.
Spoorwegmaatschappij NMBS stoomt zowel haar treinmaterieel als haar personeel klaar om winterse weeromstandigheden het hoofd te bieden. Zo zijn treinbestuurders extra alert met een aangepaste snelheid en remgedrag, wat ze tijdens de permanente opleiding uitvoerig zijn aangeleerd. Ook het treinmaterieel heeft een specifieke aanpak nodig. Hierna een overzicht:
Ook doet NMBS inspanningen om de wissels en spoorbundels in de werkplaatsen en garages ijs- en sneeuwvrij te maken wanneer nodig.
Sinds eind oktober heeft Infrabel een aantal preventieve maatregelen genomen zoals een nauwgezette controle van de wisselverwarming, de sporen en de bovenleidingen; het opslaan van een voorraad van zout/zand en antivriesproducten in de lokale interventiecentra; het afstellen en testen van de spoorinstallaties met het oog op de lagere temperaturen.
Bovendien activeert Infrabel drie hoofdacties om de werking van zijn spoorinfrastructuur te garanderen:
Daarnaast heeft Infrabel twee speciale sneeuwblazers aangeschaft die op kranen gemonteerd kunnen worden. Die kranen kunnen zowel op het spoor als op de weg gebruikt worden. Waar en wanneer nodig kunnen we deze nieuwe toestellen snel inzetten om de spoorinfrastructuur sneeuwvrij te maken. Het voordeel van deze kranen is dat we ze ook op de weg kunnen laten rijden. Ter plaatse kunnen ze sneeuw ruimen om dan nadien onmiddellijk de sporen te verlaten en plaats te maken voor de treinen.
Om snel en efficiënt tussen te komen op elk ogenblik en op om het even waar op het netwerk, heeft elke specialiteit binnen Infrabel (seininrichting, bovenleiding, sporen, enz.) een wacht- en oproepsysteem om elk winterprobleem het hoofd te bieden.
In tegenstelling tot sommige van onze buurlanden leggen NMBS en Infrabel de treindienst en het spoorwegnet niet stil tijdens zware en moeilijke weersomstandigheden. Integendeel, we doen er alles aan om de reizigers een optimale dienstverlening aan te bieden.
Zoals tijdens elke winter, stellen Infrabel en NMBS alles in het werk om het spoornet toegankelijk te houden en de reizigers een maximum aan comfort te bieden. Ook tijdens extreme winterse weersomstandigheden (sneeuwstorm, hevige sneeuwval).
Ondanks alle maatregelen is het niet uitgesloten dat, in geval van extreme weersomstandigheden, de reizigers toch geconfronteerd kunnen worden met storingen en vertragingen. NMBS en Infrabel zullen er dan alles aan doen om de hinder zo snel mogelijk op te lossen.