NMBS wint prijs voor beste mobiele webwinkel - 16 mei 2013

press

Waardering voor inspanningen moderne communicatiemiddelen

NMBS Europe heeft de BeCommerce Award vakprijs 2013 gewonnen voor de webshop met de beste mobiele toepassing. De prijzen werden woensdagavond uitgereikt en NMBS was een van drie laureaten voor deze vakprijs. De vakprijs is een erkenning voor de inspanningen van NMBS om de nieuwste communicatietechnologieën te integreren in haar dienstverlening aan de klanten.

BeCommerce is een belangenvereniging van onlinewinkels in België.

De mobiele webwinkel van NMBS Europe (dat instaat voor het internationale treinverkeer in Europa) werd beoordeeld door een vakjury aan de hand van een specifiek ontworpen set criteria. De vakjury werd voorgezeten door Michel Koch, Head of International Multi-channel Trading bij de modeketen Marks&Spencer. “De Belgische Spoorwegen kregen de award omdat ze perfect weten in te spelen op de stijgende vraag van internetsurfers die via een smartphone tickets willen aankopen,” stelde BeCommerce in hun persbericht.

Zowel NMBS Europe als NMBS Mobility (voor het binnenlands reizigersverkeer) zetten al geruime tijd in op het gebruik van mobiele applicaties om de dienstverlening aan de klant te verbeteren.

Zo lanceerde NMBS Europe in december 2012 als eerste in Europa een mobiele applicatie voor het boeken én ontvangen van internationale tickets voor Eurostar, Thalys en ICE op smartphone en tablet. Het gaat daarbij in eerste instantie om 10 topbestemmingen die instaan voor 90 procent van de verkoop. Deze app werd ondertussen al 25.000 keer gedownload. Er wordt bekeken om ook real-time verkeersinformatie aan te bieden.

NMBS Mobility biedt sinds 2010 een eigen mobiele site (m.nmbs.be) aan die onder andere beschikt over een geïntegreerde routeplanner. De app van Mobility biedt gratis realtime treininformatie, alsook reisadvies op basis van de actuele positie (via GPS). Deze app werd ondertussen al meer dan 600.000 keer gedownload.