Fyra tussen Amsterdam en Brussel vaker op tijd - 09 januari 2013

press
  • Bijna 3 op de 4 Fyra’s rijden volgens het spoorboekje
  • Herstel- en verbeterplan NMBS en NS Hispeed blijft onverkort van kracht

Op 9 december 2012 is de Fyra-dienstregeling tussen Amsterdam en Brussel v.v. van start gegaan. Na deze eerste maand maken NMBS en NS Hispeed een eerste balans op.

Na een turbulent begin is er nu sprake van vooruitgang. NMBS en NS Hispeed hebben in de afgelopen weken een herstel- en verbeterplan ingevoerd om de prestatie van Fyra te verbeteren. De resultaten daarvan zijn vertrouwenwekkend. Waar in de eerste week van de dienstregeling de helft van de Fyra-treinen op tijd reed, is dat inmiddels gegroeid naar 71%. Dit zijn de treinen die met maximaal 5 minuten later dan schema-aankomsttijd hun eindbestemming hebben bereikt.

Dit resultaat is hoopgevend, maar wij vinden dat de kwaliteit nog verder omhoog moet. NMBS en NS Hispeed stellen alles in het werk om de komende periode een verdere verbetering te laten zien. Om die reden blijft het herstel- en verbeterplan onverkort van kracht. “De gezamenlijke aanpak van NS Hispeed en NMBS om de belangrijkste oorzaken van de opstartproblemen aan te pakken, werpt z’n vruchten af’’, aldus Jan-Willem Siebers directievoorzitter NS Hispeed. In de kern regelt het verbeterplan dat Fyra-treinen op de minuut worden gevolgd, dat de werkplaatsen 24 uur per dag open zijn en dat verbetermogelijkheden direct worden toegepast.

Michel Jadot, Directeur-Generaal NMBS Europe, voegt daaraan toe: “Echter, wij zijn er nog niet. De ervaring leert dat het rijden op een nieuwe (grensoverschrijdende) lijn, met een nieuwe trein en met nieuwe beveiligingstechniek geen sinecure is. Dat is ook gebleken bij eerdere ervaringen.’’ Tot dusver blijkt dat belangrijke oorzaken van de vertraging komen door communicatiestoringen tussen de trein en de baan (met snelremmingen als gevolg om de veiligheid te garanderen), storingen in de elektronica van de trein en infrastructurele problemen. Met de diverse partijen in de hele spoorsector wordt hard gewerkt deze problemen te verhelpen. Zo werken NMBS en NS Hispeed samen met spoorbeheerders Infrabel (België) en ProRail(Nederland) aan het verkleinen van de gevolgen van storingen tussen trein en baan. De fabrikant AnsaldoBreda optimaliseert, samen met interne- en externe experts, de V250-trein verder voor het rijden op de HSL.

In de eerste maand hebben 110.000 klanten gereisd met Fyra. Het merendeel reist met een Supersaverticket, het laagste tarief van Fyra. Per dag hebben enkele honderden reizigers gereisd met het ‘Jump-on ticket’. Met deze beide kaartsoorten reizen onze klanten goedkoper of gelijk aan het oude IC Brussel-tarief en zijn daarenboven tot een uur eerder in Brussel.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.