
Met als doel het spoorverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen tijdens zeer warme
periodes en daarbij het best mogelijke comfort voor haar reizigers te verzekeren,
heeft NMBS haar zomerplan gelanceerd.
NMBS raadpleegt de weersvoorspellingen meermaals per dag in het kader van een reeks
maatregelen die gericht zijn op de best mogelijke dienstverlening aan haar klanten.
Een aantal preventieve maatregelen zijn al doorgevoerd:
- Bovenop de bestaande voorraden waterflessen, beschikken de kuststations en de
belangrijkste stations in het binnenland voortaan tevens over waterfonteinen die aan de
openbare drinkwatervoorziening zijn gekoppeld. Het gaat in totaal om een zestigtal fonteinen
die, indien nodig, ter beschikking worden gesteld aan de klanten.
- Om de lucht te verfrissen, zijn de stations van Oostende, Blankenberge en De Panne
uitgerust met zogenaamde watervernevelaars die speciaal aan openbare plaatsen zijn
aangepast.
- Bijkomend personeel werd op vrijwillige basis opgeroepen om zo snel mogelijk
tussenbeide te kunnen komen. Ook de BforYou teams (die assistentie verlenen aan
personen met beperkte mobiliteit) staan klaar.
Om beter en sneller eventuele naasten te kunnen informeren over groepen die tijdelijk vast
zouden komen te zitten in stations of treinen, vraagt NMBS voortaan om de
contactgegevens van een contactpersoon voor elke groep die de trein neemt.
Materiaal
Op het vlak van het rollend materieel, doet NMBS er alles aan om de temperatuur te
beheersen.
Tijdens de maanden april en mei werden de ventilatie- en aircosystemen van de treinen
grondig gecontroleerd.
In geval van hitte:
- De locomotieven worden nauwgezet en continu opgevolgd. Om de warmte van de
machines onder controle te houden, hanteren de treinbestuurders een maximale ventilatie
tijdens de rit zelf en tijdens de haltes in de stations.
- In de bundels – vooral deze rond Brussel waar de piekuurtreinen worden geparkeerd in
afwachting van de piekuren ‘s avonds - wordt extra personeel ingezet om de locomotieven
permanent te ventileren.
In parallel met deze maatregelen om de betrouwbaarheid van de locomotieven te
verzekeren, staat een honderdtal technici van NMBS paraat om op elk moment tussenbeide
te kunnen komen op het netwerk.