Toeristisch zomeraanbod NMBS vanaf 25 juni 2011 - 15 juni 2011

press Met de zomer in het vooruitzicht past NMBS haar aanbod aan om de bijkomende dagjestoeristen en andere reizigers optimaal naar de kust, de Ardennen of andere toeristische bestemmingen te brengen. Duizenden toeristen kiezen namelijk jaarlijks voor de trein voor hun vrijetijdsverplaatsingen. Daarom zet NMBS heel wat bijkomende treinen in naar de populaire bestemmingen en voorziet ze een aangepaste reisformule: Summer Ticket, voor treinreizen tijdens de week (van 1 juli tot en met 31 augustus 2011).

Aanbod richting kust

Tijdens de zomer 2011 zet NMBS opnieuw heel wat toeristische treinen (ICT) in naar de populaire bestemmingen. Dit aanbod is opgesteld op basis van de reizigersvraag en de ervaringen op het terrein.

Van 25 juni tot en met 28 augustus 2011 zullen er 60 toeristische treinen rijden naar Oostende, Knokke, Blankenberge, De Panne en Zeebrugge-strand. Tijdens het weekend en op feestdagen zullen er 81 toeristische treinen ingezet worden naar deze diverse bestemmingen. Deze toeristische treinen komen bovenop het al bestaande basisaanbod van NMBS met de IC-, IR- en L-treinen die de grootste steden verbinden met de kust. Tijdens de week rijden er zo 213 treinen naar de zee en tijdens het weekend 183 treinen.

Let wel, dergelijke aanpassingen aan de treindienst tijdens de zomermaanden gebeurt al sinds enkele jaren en is telkens gebaseerd op de reizigersvraag en de ervaring op het terrein. Zo worden er meer treinen ingezet richting de populaire toeristische bestemmingen en rijden er enkele piekuurtreinen niet, gezien het aantal pendelaars tijdens deze periode minder talrijk zijn.

Het aantal treinen tijdens de zomerperiode blijft stabiel ten opzichte van 2010.

Hierna enkele voorbeelden van het aanbod voor deze zomer:

• Tijdens de week:
    Turnhout zal tijdens de week ’s ochtends en ’s avonds een bijkomende rechtstreekse verbinding krijgen met Blankenberge. Vanuit Brussel zijn er ook 2 bijkomende ICTtreinen: een richting Blankenberge en een richting Oostende.
  • Tijdens het weekend:
    Zoals de voorgaande jaren zullen er tijdens de zomer rechtstreekse treinen rijden vanuit Luxemburg naar Oostende en De Panne. Daarbovenop zal er vanuit Brussel nog een bijkomende trein ingezet worden richting Blankenberge. Vanuit Antwerpen zullen er ’s morgens 3 treinen naar Blankenberge rijden, dit telkens om het uur (idem ’s avonds). Een trein komt uit Essen, de andere vertrekt vanuit Antwerpen-Noorderdokken waar aansluiting voorzien is met de L-trein uit Essen.

Aanbod naar andere toeristische bestemmingen

Andere toeristische bestemmingen zoals de Ardennen of Walibi worden zeker niet vergeten. Ook hier zijn versterkingen van het basisaanbod voorzien met toeristische treinen (ICT) tijdens de zomer. Deze treinen rijden naar Bièrges-Walibi (Ottignies of Waver), Houyet en Jemelle.

Reisformules voor deze zomer

Tijdens de weekdagen van juli en augustus kunnen klanten met het Summer Ticket voor slechts 7,50 euro per traject reizen in 2de klas. Het ticket is geldig tussen 2 Belgische stations of onbewaakte stopplaatsen en heeft geen uurbeperking. Het is verkrijgbaar voor een enkele rit, maar ook voor een heen- en terugreis.

Voor meer informatie over dit toeristische zomeraanbod kunnen reizigers terecht bij het personeel in de stations of op www.nmbs.be. Ook worden vanaf 24 juni speciale brochures voorzien in de stations met meer informatie (dienstregelingen,...).