Nieuwe dienstregeling NMBS - 10 november 2011

picto press Zoals elk jaar past NMBS haar dienstregeling in december aan. De nieuwe treindienst geldt vanaf zondag 11 december 2011.

Lichte aanpassingen i.f.v. aangepaste dienstregeling buitenlandse net en werken

NMBS lanceert naar jaarlijkse gewoonte half december haar nieuwe dienstregeling. Dit jaar gaat deze van start op zondag 11 december 2011. De aanpassingen houden rekening met werkzaamheden op het spoornet en met aangepaste dienstregelingen in het buitenland. Doelstelling is alvast een beter aanbod op het treinnet, het aanbod uitbreiden waar mogelijk en een hogere kwaliteit van de dienstverlening. NMBS wil haar reizigers een beter comfort aanbieden met het nieuwe ultramoderne materieel, aangekocht in het kader van haar ambitieus investeringsplan.

Hierna de belangrijkste aanpassingen voor de treindienst vanaf half december.

Bediening Rijsel

Omwille van de gewijzigde dienstregeling op het Franse spoorwegnet, ziet NMBS zich genoodzaakt de bediening van Rijsel aan te passen:

• De dienstregeling op de as Antwerpen – Gent – Rijsel is aangepast maar de frequentie en de reikwijdte van het aanbod blijven ongewijzigd. Dit komt de stiptheid op deze verbinding ten goede, gezien er nu een langere herbenuttigingstijd van het materieel mogelijk is in Antwerpen.
  • Ook de IC D-verbinding Liers – Doornik – Rijsel zal onder een gewijzigde dienstregeling bediend worden, wat ten gunste komt van de stiptheid.

Aanbod op de as Brussel – Luik – Maastricht (IC O)
Vanaf 11 december zal Visé met Brussel verbonden worden door 21 treinen per dag (11 vertrekkende in Brussel en 10 met Brussel als bestemming). Een L-trein zal Maastricht elk uur met Luik verbinden. Deze sluit aan op de IC A-trein naar Brussel.

Voor 95% van de 17.000 dagelijkse klanten op de huidige IC O-verbinding verandert er niets, behalve dat ze een betrouwbaardere treinverbinding zullen hebben. Slechts 5% van deze klanten zal voortaan in Luik moeten overstappen op weg naar, of terugkerend van Maastricht.

Lijn 59 Antwerpen – Gent
Om de stiptheid op de lijn Antwerpen – Gent te verbeteren, werd beslist de L-treinen Antwerpen – Gent te beperken tot Lokeren. Reizigers kunnen als alternatief gebruik maken van de IC P-verbinding die hiervoor twee bijkomende stops krijgt in Beervelde en Gentbrugge. Concreet betekent dit een kortere reistijd voor de betrokken reizigers die Beervelde en Gentbrugge als vertrek- of bestemmingsstation hebben.

Elektrificatie lijn 15 Herentals – Mol
Op vraag van de infrastructuurbeheerder wordt de treindienst op de verbinding Herentals – Mol licht aangepast en dit specifiek voor de IR e Antwerpen – Mol – Neerpelt/Hasselt tussen Herentals en Mol, en de L-treinen Mol – Herentals.

Werkzaamheden station Mechelen
Door werken in het station van Mechelen zal de L-trein Antwerpen – Brussel tijdens het weekend gesplitst worden in 2 verbindingen : Antwerpen-Mechelen en Mechelen-Brussel.

Werkzaamheden station Bergen
Ook in het station Bergen zullen er werkzaamheden uitgevoerd worden. Hierdoor wordt aan de rittijd van alle voorbijkomende treinen 3 minuten toegevoegd. Hoewel de infrastructuurwerken op de as Jurbise – ‘s Gravenbrakel afgerond zijn, wat een theoretische rittijdvermindering van 3 minuten betekent voor de reizigers van de verbinding Bergen-Brussel, zal de feitellijke rittijd voor deze verbinding gelijk blijven.

Bediening lijn 12 Antwerpen – Essen

Door infrastructuurwerken aan de Albertkanaalbruggen kan het Ringspoor nog slechts zeer beperkt bediend worden. Dit betekent een vermindering van de beschikbare spoorcapaciteit. Zo zullen Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam niet meer bediend worden door de L-trein Antwerpen – Essen – Roosendaal. Voor de reizigers met bestemming Roosendaal betekent dit een rittijdwinst van 5 minuten.

Door de werkzaamheden zal echter ook de P-trein 8251 Antwerpen – Essen (16u20 van Antwerpen-Centraal naar Essen 16u57) met de huidige treindienst uit het aanbod wegvallen. Reizigers kunnen gebruik maken van de L-trein die om 16u40 in Antwerpen-Centraal vertrekt met aankomst in Essen om 17u16. Ook kunnen de IC-treinen gelden als mogelijk alternatief. De P-trein 8253 (Antwerpen-Centraal – Essen) zal blijven rijden en dit via het ringspoor, maar onder een licht aangepaste dienstregeling: vertrek Antwerpen-Centraal om
17u16 in plaats van 17u15.

Extra studententrein op verbinding Hasselt-Leuven
Binnen het kader van de nieuwe dienstregeling rijdt er ook een nieuwe studententrein op zondagavond op de verbinding Hasselt-Leuven met vertrek te Hasselt om 20u28 en aankomst te Leuven om 21u13. Deze trein is al sinds 25 september in dienst om zo snel mogelijk aan de noden van de reizigers te voldoen.

As Brussel – Luxemburg (lijn 161 en 162)
Door werken is er een tijdelijke herziening van de treindienst op de as Brussel-Luxemburg. Hierdoor zullen een aantal treinen volgens een gewijzigde treindienst rijden, maar worden ook een aantal treinen afgeschaft.

Lijn 37 en 44
Als gevolg van het einde van de dienstverlening op enkel spoor zal de reistijd tussen Olne in Pepinster met 2 minuten worden ingekort. De wijziging van het traject ter hoogte van Dolhain zal een tijdswinst van 1 minuut op dit traject opleveren. De treinen op de lijn 44 Géronstère-Pepinster zullen eveneens aangepast worden om de aansluiting van en naar Luik te optimaliseren.

Communicatie
Voor meer gedetailleerde informatie over deze nieuwe dienstregeling, consulteer de Train Info Services (SMS 2828, My Train Info, …), de folders (IC-IR- brochure vanaf 01/12 beschikbaar in de stations), de affiches in de stations of www.nmbs.be. Daarbovenop zijn de brochures ook vanaf 11/11 al te raadplegen op de website.