NMBS stelt haar plannen in Luxemburg voor - 30 maart 2017

logo NMBS NMBS maakte vandaag meer details bekend over de uitbreiding van haar aanbod en de geplande investeringsprojecten in de provincie Luxemburg. Dit gebeurde tijdens een roadshow in Libramont waarop alle burgemeesters en andere verkozenen werden uitgenodigd. Zowel het nieuwe vervoersplan als het investeringsplan zijn onder voorbehoud van de goedkeuring van de regering.

Versterkt treinaanbod – meer reizigerscomfort in stations

Om nieuwe reizigers te kunnen aantrekken en de tevredenheid van de huidige reizigers te verhogen, zet NMBS in op twee essentiële pijlers. Zo wordt het treinaanbod verhoogd en geoptimaliseerd en wordt ook de reistijd verminderd. De huidige dienstregeling dateert van december 2014. In de periode 12/2017-2020 breidt het nieuwe vervoersplan het aanbod met 5,1 procent uit, waarvan al vier procent eind dit jaar. Afgelopen december volgde al een voorafname op die uitbreiding, met 72 nieuwe treinen, verdeeld tussen de week en het weekend.

Bijna twintig procent van de haltes krijgt tijdens weekdagen nieuwe verbindingen of een hogere frequentie en 114 haltes worden tijdens de piekuren en/of ’s morgens of ’s avonds laat beter bediend. Tijdens het weekend worden meer dan 120 haltes beter bediend. Op zaterdag is dit gericht naar het aanbod naar de winkelsteden, op zondag rijden er extra studententreinen.

Het aantal voorziene aansluitingen per uur wordt met bijna twintig procent uitgebreid. En om de extra reizigers te kunnen opvangen, wordt het aantal zitplaatsen tegen 2020 met meer dan tienduizend verhoogd.

De reistijd wordt voor de honderd belangrijkste oorsprong-bestemming koppels met gemiddeld drie procent verlaagd. Het nieuwe vervoersplan heeft ook aandacht voor de intermodaliteit van het aanbod, zodat er een vlotte link is met de andere (openbare) vervoersmiddelen.

Uitbreiding aanbod in Henegouwen

NMBS wil niet alleen de voorstadsnetten versterken, ze wil ook inzetten op de mobiliteit in de meer landelijke gebieden.

De IC 25 Bergen - Namen - Luik zal niet meer stoppen in Châtelet, Auvelais en Jemeppe-sur-Sambre. Daardoor kan de rittijd op de Waalse as met 10 minuten verkort worden.

Daartegenover staat dat de frequentie van de L-verbinding tussen Charleroi en Namen de hele dag door zal worden verdubbeld. Er zal met andere woorden om de 30 minuten een stoptrein rijden tussen beide steden.

De IC-verbinding Charleroi-Couvin wordt een L-verbinding die elk uur bijkomend zal stoppen in Ham-sur-Heure en Yves-Gomezée. Vanaf deze as zal er echter geen aansluiting meer gegeven worden op de IC-treinen richting Namen.

De L-verbinding Geraardsbergen - Aat - Bergen zal een stuk sneller rijden, waardoor de rittijd tussen Lessen/Aat en Bergen met 16 minuten verkort wordt. Daardoor zal de aansluitingstijd voor de reizigers uit Erbisoeil en Ghlin die tijdens de daluren naar Brussel sporen wel iets langer worden.

Tot slot zullen er 2 IC-treinen Moeskroen – Doornik – Bergen – Namen ‘s ochtends in Kortrijk vertrekken en ‘s avonds ook doorrijden tot Kortrijk, om de reizigers uit Komen betere aansluitingen te geven tijdens de spitsuren.

Versterkt weekendaanbod

Ook het weekendaanbod wordt versterkt. Op de lijn Geraardsbergen - Aat - Bergen rijdt tijdens de weekends voortaan een trein om het uur in plaats van om de twee uur.

Op zondag wordt extra aandacht besteed aan de studenten uit de provincie Henegouwen die zich naar Brussel of Louvain-la-Neuve willen verplaatsen. Naar deze twee steden worden twee nieuwe rechtstreekse P-treinen ingelegd. Vanaf december zal er een trein rijden van Moeskroen en Doornik naar Brussel en Louvain-la-Neuve, met haltes in Leuze, Aat, Silly en Edingen. De tweede trein vertrekt vanuit Binche naar dezelfde bestemmingen en stopt in La Louvière, Ecaussines, ‘s-Gravenbrakel en Tubeke.

Versterkt voorstedelijk aanbod

De amplitude van de S2-verbinding ‘s-Gravenbrakel – Brussel – Leuven wordt uitgebreid met een bijkomende trein richting de hoofdstad , en een bijkomende trein van Brussel naar ‘s-Gravenbrakel elke avond tijdens de week.

De S5-verbinding Edingen – Brussel-Schuman – Mechelen zal ook versterkt worden met 6 bijkomende treinen, zodat de regio rond Edingen zowel ‘s ochtends als ‘s avonds beter bediend wordt.

Alle S5-treinen zullen overigens overdag tot Edingen rijden, om op die manier tot een frequentie te komen van een trein om de 30 minuten tussen Edingen, Etterbeek en de Europese Wijk van Brussel.

Tot slot zal de S2-verbinding ‘s-Gravenbrakel – Brussel – Leuven op zaterdag om de 30 minuten rijden in plaats van om het uur, en dit zodra de infrastructuurwerken tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord afgerond zijn. Het einde van die werken is momenteel gepland voor december 2018.

Meer reizigerscomfort in stations en stopplaatsen

Naast de uitbreiding en de optimalisering van het treinaanbod investeert NMBS ook in tal van projecten tegen 2021. Bij het kiezen van de investeringen werd prioriteit gegeven aan projecten die helpen het comfort van de reizigers op relatief korte termijn te verbeteren.

Zo vat NMBS in het station van Charleroi-Zuid de eerste fase van het Masterplan aan, met de onteigeningen in de rue de la Villette om er een nieuwe parking in te richten met nieuwe aansluitingen op de toegangswegen en toegang tot de onderdoorgangen.

De werken in ‘s-Gravenbrakel worden voortgezet met de start van de renovatie van de binnenkant van het stationsgebouw en de uitbreiding van de parking.

De verbouwingen aan het station van Bergen zijn nog steeds aan de gang. De voetgangersbrug zou eind 2018 in gebruik worden genomen.

De 93 stations en stopplaatsen van Henegouwen beschikken in totaal over 7.945 parkeerplaatsen en 2.324 plaatsen voor fietsen. Tegen 2020 worden die aantallen opgetrokken tot 10.265 parkeerplaatsen voor auto’s en 2.524 plaatsen voor fietsen.

Werkplaatsen in Henegouwen

De werkplaatsen en onderhoudswerkposten van de provincie worden gemoderniseerd en zo uitgerust dat ze snel kunnen inspelen op de lokale behoeften (zowel op het vlak van schoonmaak als onderhoud). Dankzij die investeringen kan NMBS haar treinen sneller en doeltreffender onderhouden, wat de beschikbaarheid van het materieel verbetert. En dat komt ook de reizigers ten goede.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.