NMBS stelt haar plannen in Brussel voor - 28 maart 2017

logo NMBS NMBS heeft vandaag meer details bekendgemaakt over de uitbreiding van haar aanbod en de geplande investeringen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ze deed dat tijdens een roadshow in Brussel, waarop alle burgemeesters en andere verkozenen in het gewest werden uitgenodigd. Concreet wordt vanaf december het weekendaanbod versterkt, worden de aansluitingen geoptimaliseerd en wordt waar mogelijk de reistijd verlaagd. Er zijn ook investeringen in stations en stopplaatsen die het reizigerscomfort moeten verbeteren. Zowel het nieuwe vervoersplan als het investeringsplan is onder voorbehoud van de goedkeuring van de regering.

Uitbreiding aanbod – meer reizigerscomfort in stations

Om nieuwe reizigers te kunnen aantrekken en de tevredenheid van de huidige reizigers te verhogen, zet NMBS in op twee essentiële pijlers. Zo wordt het treinaanbod verhoogd en geoptimaliseerd en wordt ook de reistijd verminderd. De huidige dienstregeling dateert van december 2014. In de periode 12/2017-2020 breidt het nieuwe vervoersplan het aanbod met 5,1 procent uit, waarvan al vier procent eind dit jaar. Afgelopen december volgde al een voorafname op die uitbreiding, met 72 nieuwe treinen, verdeeld tussen de week en het weekend.

Bijna twintig procent van de haltes krijgt tijdens weekdagen nieuwe verbindingen of een hogere frequentie en 114 haltes worden tijdens de piekuren en/of ’s morgens of ’s avonds laat beter bediend. Tijdens het weekend worden meer dan 120 haltes beter bediend. Op zaterdag is dit gericht naar het aanbod naar de winkelsteden, op zondag rijden er extra studententreinen.

Het aantal voorziene aansluitingen per uur wordt met bijna twintig procent uitgebreid. En om de extra reizigers te kunnen opvangen, wordt het aantal zitplaatsen tegen 2020 met meer dan tienduizend verhoogd.

De reistijd wordt voor de honderd belangrijkste oorsprong-bestemming koppels met gemiddeld drie procent verlaagd. Het nieuwe vervoersplan heeft ook aandacht voor de intermodaliteit van het aanbod, zodat er een vlotte link is met de andere (openbare) vervoersmiddelen.

Uitbreiding aanbod in Brussel

In en rond Brussel zorgt vooral een verdere uitbreiding van het S-aanbod voor een verhoogd treinaanbod. Het S-aanbod wordt sinds december 2015 stapsgewijs uitgerold. Nog in december 2016 kwamen er nieuwe treinen bij en kreeg Brussel er in Watermaal-Bosvoorde met Arcaden een nieuwe halte bij. Bovendien kwam er opnieuw een weekendaanbod op de lijn 26, wat tegemoetkwam aan een reële mobiliteitsvraag voor het zuiden en het oosten van Brussel. Vanaf december 2017 komen daar nog een aantal belangrijke uitbreidingen bij. Zo zal de S4-trein (Aalst – Brussel – Vilvoorde) vanaf dan de hele dag rijden tussen Merode en Vilvoorde. Nu verbindt die beide stations enkel tijdens de ochtend- en avondspits rechtstreeks met elkaar. De rest van de dag moeten reizigers overstappen in Brussel-Luxemburg. Die overstap zal dus vanaf december niet meer nodig zijn. De S4 rijdt vanaf dan de hele dag tot Vilvoorde in plaats van tot Merode.

De S6-verbinding (Aalst – Geraardsbergen – Brussel) wordt vanaf december de hele dag door verlengd tot Aalst, waardoor reizigers vanuit Aalst nog een betere verbinding krijgen met de hoofdstad.

De S5-treinen (Edingen – Halle – Schuman – Mechelen) zullen vanaf de ingebruikname van het nieuwe plan allemaal doorrijden tot Edingen. Nu worden sommige treinen van die verbinding beperkt tot Halle.

Er komen vanaf december 2017 nog andere interessante verbeteringen van het aanbod bij. Zo zal het treinaanbod tussen Louvain-la-Neuve, Ottignies en Brussel worden versterkt tijdens de ochtend- en avondpiek, met extra S8-treinen (Brussel – Ottignies – Louvain-la-Neuve) en bijkomende S81-treinen (Schaarbeek – Ottignies).

Daarnaast komen er, vooral ’s avonds, extra treinen op de verbindingen S5 (Edingen – Mechelen, via de Europese wijk), S10 (Dendermonde – Aalst, met bediening van het westen van Brussel), S2 (’s-Gravenbrakel – Halle – Brussel – Leuven), S3 (Zottegem – Brussel – Dendermonde), S7 (Halle – Brussel – Mechelen) en S20 (Ottignies – Waver – Leuven).

Versterkt weekendaanbod

Het zaterdagaanbod zal gevoelig worden uitgebreid op de verbindingen S1 (Nijvel – Brussel – Antwerpen), die vooral interessant is voor het zuiden van Brussel, en S2 (’s-Gravenbrakel – Halle – Brussel – Leuven). Beide verbindingen zullen in de toekomst op zaterdag ieder halfuur rijden, in plaats van ieder uur. Die uitbreiding van het aanbod zal er komen eens de infrastructuurwerken in de Noord-Zuidverbinding zijn afgerond.

De S5-verbinding (Edingen – Brussel – Mechelen) zal voortaan ook tijdens het weekend rijden. Dat betekent dat de stations Huizingen, Beersel, Moensberg, Mouterij, Meiser, Evere en Haren vanaf december 2017 een treinaanbod krijgen in het weekend.

Goed nieuws voor de studenten uit bv. Moeskroen of Bergen die naar de universiteitssteden Brussel of Louvain-la-Neuve moeten. Nu moeten zij op zondagavond twee of meer treinen nemen om op hun bestemming te geraken. Eind dit jaar komen er twee nieuwe studententreinen bij op zondagavond, die rechtstreeks naar Etterbeek (VUB en ULB) en Louvain-la-Neuve (UCL) zullen rijden. Ook voor studenten uit Vlaanderen komen er extra treinen richting Brussel op zondagavond. Daarnaast wordt ook het aanbod naar andere studentensteden - Gent, Leuven en Luik - versterkt.

Meer reizigerscomfort in stations en stopplaatsen

Naast de uitbreiding en de optimalisering van het treinaanbod werkt NMBS aan een aantal investeringsprojecten, en dat tot en met 2021. Die investeringen geven prioriteit aan zaken die op relatief korte termijn bijdragen tot het comfort en het gemak van de reizigers.

In Brussel-Noord wordt verder gewerkt aan de renovatie van het station. Na de zuidelijke gang krijgen ook de andere gangen en de grote hal nog een complete make-over. Er komen ook nieuwe roltrappen en meer fietsparkeerplaatsen, om de toegankelijkheid van het station te verhogen.

In Brussel-Zuid wordt de volledige vernieuwing van de perrons gepland, een werk dat meerdere jaren zal duren. In Schaarbeek wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe onthaalzone en een nieuwe fietsenstalling. Het station Jette kreeg vorig jaar al een nieuwe onderdoorgang. Die zal in de loop van dit jaar nog worden uitgerust met een metalen wandbekleding. In Brussel-Congres ten slotte worden de gevels van het stationsgebouw en de toegangen tot het station vernieuwd. Er komen ook nog nieuwe roltrappen.

In de 34 stations en stopplaatsen in Brussel zijn op dit moment in totaal 455 parkeerplaatsen en 1.543 fietsenstallingen. Tegen 2020 wordt het aantal fietsenstallingen opgetrokken tot 1.883.

Investeringen in de werkplaatsen van Schaarbeek en Vorst

In de tractiewerkplaats van Schaarbeek is sinds april 2016 een nieuwe volautomatische train-wash in dienst. In de onderhoudspost in Vorst komt er tegen deze zomer ook zo’n volautomatische train-wash. In Vorst werd begin vorig jaar ook al een nieuwe schoonmaak- en WC-ledigingsinstallatie in gebruik genomen. In de werkplaatsen volgen de komende jaren nog een aantal vernieuwingswerken (o.a. nieuwe werkputten, rolbruggen, bovenleidingen, seininrichting, kantoorruimte en sanitair).

In de HST-werkplaats van Vorst wordt het monitoringsysteem tegen dit najaar vernieuwd en verbeterd. In 2018 komt er ook een nieuw logistiek centrum. Al die investeringen zorgen ervoor dat NMBS haar treinen makkelijker en sneller kan onderhouden.

Zo gaat er minder tijd verloren, wat de beschikbaarheid van het materieel verhoogt en de reiziger ten goede komt.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.