Aantal bereikte potentieel gevaarlijke punten opnieuw licht gedaald –
sensibilisering aangescherpt
Het aantal seinvoorbijrijdingen door treinen bemand door NMBS-bestuurders in de
hoofdsporen en toegang tot de hoofdsporen is in 2016 stabiel gebleven op 53.
Positief is dat het aantal bereikte potentieel gevaarlijke punten opnieuw licht gedaald
is (21 in 2016 ten opzichte van 22 in 2015).
Hoofdsporen
Het aantal bereikte potentieel gevaarlijke punten is voor het tweede jaar op rij licht
gedaald (23 in 2014 naar 21 in 2016).
Deze laatste vaststelling is belangrijk voor de veiligheid van het spoorverkeer. De
veiligheidssystemen dienen immers te voorkomen dat gevaarlijke punten
(wisselverbindingen) bereikt worden.
Het totaal aantal seinvoorbijrijdingen door bestuurders van NMBS (zowel reizigerstreinen als
goederentreinen) in de hoofdsporen ligt gevoelig onder het niveau van 2010 (89).
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
89 |
72 |
53 |
38 |
40 |
53 |
53 |
Bijsporen
Het aantal seinvoorbijrijdingen door voertuigen bemand door bestuurders van NMBS
(inclusief goederenvervoer) in de bijsporen is in 2016 met 5,6 procent gedaald tot 34
gevallen (in vergelijking met 36 in 2015), en dit in een context van een betere registratie van
de voorvallen. Treinen in de bijsporen hebben geen reizigers aan boord.
Bijkomende maatregelen
Bovenop de bestaande basis- en permanente opleidingen en grondige analyses van
incidenten, neemt NMBS bijkomende maatregelen om de sensibilisering van
treinbestuurders te verscherpen en intensifiëren: gebruik van simulatoren, het gebruik van
sensibiliseringsfilms (waarin een seinvoorbijrijding wordt nagespeeld), meer begeleiding enz.
Ondertussen zet NMBS onverminderd de installatie verder van haar treinen met het ETCS
veiligheidssysteem.