NMBS gaat volop voor besparing op leidingwater - 22 juni 2017

logo nmbs

Omwille van de aanhoudende droogte en uit duurzaamheidsoverwegingen gaat NMBS tijdelijk niet al haar treinen meer wassen. Normaal wordt daar zoveel mogelijk regenwater en recuperatiewater voor gebruikt, maar nu ook die buffervaten stilaan leeg zijn, wil NMBS geen extra druk zetten op het nog beschikbare leidingwater.

Om haar treinen te wassen, heeft NMBS twaalf treinwasinstallaties. Deze zijn terug te vinden in de onderhoudsposten die verspreid zijn over het hele land. De treinwasinstallaties zijn vergelijkbaar met een carwash, waar in dit geval dan een trein door moet rijden en zo in amper tien minuten wordt gepoetst. Uit duurzaamheidsoverwegingen zullen deze treinwasinstallaties tijdelijk niet worden gebruikt.

Veiligheid en reizigerscomfort

Schoonmaakoperaties die cruciaal zijn voor de veiligheid van het treinverkeer, worden uiteraard uitgevoerd. Het gaat dan bijvoorbeeld om het wassen van de ruiten in de bestuurderscabine van de trein. In het belang van het reizigerscomfort worden de treinen ook vanbinnen nog schoongemaakt.

Nieuwe en zuinige installaties

NMBS is volop bezig met de modernisatie van haar treinwasinstallaties. In 2014 en 2015 werden al nieuwe, ecologische en zuinige installaties gebouwd in de onderhoudsposten van Schaarbeek, Oostende, Vorst en Ottignies. De komende jaren worden nog meer treinwasinstallaties vernieuwd. Dankzij deze moderniseringen is per trein gemiddeld nog amper 150 liter nodig om die te wassen, in vergelijking met gemiddeld 500 liter per trein in de oude treinwasinstallaties.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.