Investering van 23 miljoen EUR ten voordele van de klant
Op donderdag 6 oktober werd de nieuwe tractiewerkplaats van Aarlen officieel
geopend in aanwezigheid van minister van Mobiliteit François Bellot en de
plaatselijke en regionale overheden. Deze officiële opening maakt deel uit van een
groot moderniseringsplan van de onderhoudsinstallaties van NMBS. De renovatie van
bestaande werkplaatsen en onderhoudsposten alsook de bouw van nieuwe
werkplaatsen zijn gepland om de installaties performanter te maken alsook meer
aangepast aan het nieuwe materieel. Daardoor wordt de productiviteit verhoogd en
dus ook de dienstverlening aan de klant verbeterd.
NMBS telt 4 centrale werkplaatsen, 9 tractiewerkplaatsen en 16 onderhoudsposten die over
het ganse land verspreid zijn. Via een groot moderniseringsplan wil NMBS al deze
installaties optimaal te benutten, alsook de prestatie en doeltreffendheid ervan verbeteren.
Naast de renovatie van bestaande werkplaatsen, zijn de afgelopen jaren ook verschillende
nieuwe werkplaatsen gebouwd. Andere zullen binnenkort hun deuren openen. Dat is het
geval voor de werkplaats van Melle, Kinkempois en nu Aarlen. Het doel is de operationele
praktijk te moderniseren in de huidige economische context en binnen het kader van de
toekomstige liberalisering, alsook de kwaliteit, productiviteit en doeltreffendheid van het werk
en de teams te verbeteren. Met andere woorden, kent NMBS de prioriteit toe aan de
verbetering van de economische prestatie van de activiteit verantwoordelijk voor het
onderhoud van het rollend materieel.
De nieuwe werkplaats van Aarlen werd vanuit deze visie ontworpen. De werkplaats omvat
vandaag de activiteiten van de oude werkplaats te Stockem, een werkplaats die over de
jaren verouderd, te groot en te afgelegen was geworden maar vooral niet langer aangepast
was aan de technische evolutie en de onderhoudsnoden. Stockem werd gebouwd in 1928 in
de onmiddellijke omgeving van het rangeerstation maar ook op 5 km afstand van het station
van Aarlen: Stockem, met een oppervlakte van 32.500 m2, stond aanvankelijk in voor het
onderhoud van de stoomlocomotieven alsook de wagons die in de regio circuleerden. Tot
voor kort concentreerden de activiteiten van Stockem zich op het onderhoud van het
reizigersmaterieel (enkelspannig en diesel).
Aangezien de spoorlijnen in de regio
geëlektrificeerd zijn, behoorde de dieselactiviteit bijna grotendeels tot het verleden. Het
verderzetten van de activiteiten in de te grote werkplaats van Stockem was dus niet langer
verantwoord, ook al om de onderhouds- en aanpassingskosten van de werkplaats te hoog
werden.
Een werkplaats diende in de regio wel behouden te worden aangezien de
dichtstbijzijnde werkplaats zich op meer dan 150 km afstand bevindt.
“Het was belangrijk voor NMBS om de activiteit te Aarlen te bestendigen, gezien de ligging
van de werkplaats ten opzichte van een belangrijke as van het spoornet,” zeg Richard
Gayetot, Algemeen directeur van NMBS Technics: “De nieuwe werkplaats schrijft zich
volledig in in een groter plan voor de modernisering van de onderhoudsinstallaties voor het
rollend materieel maar eveneens in een programma voor de verbetering van de prestatie en
modernisering van onze operationele praktijk.”
De nieuwe tractiewerkplaats van NMBS bevindt zich op enkele honderden meters van het
station van Aarlen.
De werkplaats telt 125 werknemers en onderhoudt de dubbelspannige
Desiro motorstellen alsook het klein onderhoud, de reiniging en het herstel van elk type
materieel. De inplanting van de werkplaats is niet lukraak gekozen aangezien de
onderhoudspost zich net naast de werkplaats bevindt, wat efficiëntiewinsten tussen beide
diensten oplevert. De plaats zorgt tevens voor een grotere doeltreffendheid van de
pechverhelping van het rollend materieel en de voorbereiding van het eerste vertrek van de
treinen, alsook lagere operationele en investeringskosten.
In totaal is de onderhoudswerkplaats 120 meter lang en 35 meter breed, goed voor een
oppervlakte van in totaal 4.000 m2. Concreet is de technische hal uitgerust met twee
onderhoudssporen voorzien van passerellen die toegang tot het dak verschaffen, een in de
hoogte verstelbaar spoor alsook een korter spoor voor het uitvoeren van werken aan de
bogie. Het gebouw omvat tevens de burelen, technische lokalen, sanitaire voorzieningen,
vestiaires, eetzaal en magazijn die nodig zijn voor de activiteiten van de werkplaats en de
onderhoudspost. Aan de buitenkant, in de bundel, bevinden zich vier rangeersporen en een
testspoor. Daarnaast zijn er nog de al bestaande installaties van de onderhoudspost.
Het
ontwerp en de bouw van de ganse werkplaats hielden niet enkel rekening met
ergonomische overwegingen en doeltreffendheid maar respecteren tevens de van
toepassing zijnde milieunormen. De prioriteit werd gegeven aan isolatie, verlichting, LED en
luchtcirculatie. Een stormbekken werd aangelegd, alsook een grote regenwaterput.
De totale kost van de werken (gebouw, installaties, sporen en aanpassing van het terrein)
bedraagt iets meer dan 23 miljoen EUR.
Er worden twee opendeurdagen georganiseerd om kennis te kunnen maken met de nieuwe
installatie. Op vrijdag 14 oktober zijn de scholen aan de beurt terwijl op zaterdag 15 oktober
het grote publiek de werkplaats kan bezoeken en met het personeel kan kennismaken.