Stiptheid: Mei 2016

Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen 

  1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
  2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
  3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
  4. Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
  5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
  6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
  7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
  8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
  9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
  10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
  11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
  12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Mei
2015
Mei
2016
Zonder neutralisatie 90,2% 89,2%
Met neutralisatie 96,6% 95,1%
Rekening houdend met het aantal reizigers 88,6% 87,7%
Gemeten over het hele treintraject 88,4% 87,7%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 88,4% 79,0%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Mei
2015
Mei
2016
90,8% 90,3%

3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Mei
2015
Mei
2016
Ochtendpiek
89,5% 90,5%
Daluren
90,2% 89,2%
Avondpiek
86,0%   83,0% 
Weekends
92,4%  92,0%

4. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Ochtendpiek Daluren Weekend
L 25 Antwerpen - Brussel
91,7% 90,0% 95,7%
L 36 Luik - Brussel
88,6% 91,5% 89,1%
L 50A Oostende - Brussel
81,3% 92,3% 87,1%
L 50 Gent - Brussel
92,3% 91,4% 93,3%
L 60 Dendermonde - Brussel
89,1% 93,4% 97,7%
L 89 Kortrijk - Brussel
82,7% 90,1% 86,7%
L 94 Doornik - Brussel
75,5% 92,2% 77,3%
L 96 Bergen - Brussel
79,3% 93,5% 94,8%
L 124 Charleroi - Brussel
93,4% 93,3% 98,2%
L 161 Namen - Brussel
85,1% 89,0% 93,4%

7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Ochtendpiek Daluren Avondpiek Weekend
IC
87,9% 87,8% 80,7% 89,6%
S-trein
91,8% 92,1% 84,3% 95,2%
L-trein
93,5% 90,5% 85,0% 95,3%
P-trein
91,1% 84,% 84,3% 94,4%

8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Mei
2016
IC 01 Oostende – Eupen
81,8%
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
89,8%
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
92,4%
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
85,7%
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal 85,4%
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg 71,7%
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen 88,5% 
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers 77,6% 
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas 87,2% 
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam 86,0% 

9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  Mei
2015
Mei
2016
Aantal afgeschafte treinen
2.581 11.830
Percentage van het totale aantal treinen
2,6% 12,9%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen


Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen


12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • 03/05/2016 – Lijn 0/1 – Personen in de sporen – Brussel-Kapellekerk
  • 04/05/2016 – Lijn 25 – Aanrijding van een persoon – Kontich
  • 07/05/2016 – Lijn 50C – Averij bovenleiding – Brussel-Zuid
  • 08/05/2016 – Lijn 50A – Averij bovenleiding – Y. Meulewijk
  • 10/05/2016 – Lijn 59 – Beschadiging kabel door landbouwer – Lokeren
  • 11/05/2016 – Lijn 59 – Daad van kwaadwilligheid – Melsele
  • 11/05/2016 – Lijn 50A – Personen in het spoor – Y. Meulewijk
  • 19/05/2016 – Lijn 35 – Aanrijding van een persoon – Wezemaal
  • 24/05/2016 – Lijn 94 – Averij motorstel – Havinnes
  • 25-30/05/2016 – Spontane sociale actie
  • 31/05/2016 – Aangekondigde sociale actie

Enregistrer

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.