Stiptheid: Februari 2016

Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen 

  1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
  2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
  3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
  4. Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
  5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
  6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
  7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
  8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
  9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
  10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
  11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
  12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Februari 2015
Februari
2016
Zonder neutralisatie 91,3% 90,9%
Met neutralisatie 95,3% 95,1%
Rekening houdend met het aantal reizigers 89,1% 88,6%
Gemeten over het hele treintraject 89,4% 89,4%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 90,0% 89,7%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Februari
2015
Februari
2016
90,9% 90,4%

3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Februari
2015
Februari
2016
Ochtendpiek
87,0% 86,9%
Daluren
92,3% 91,7%
Avondpiek
88,9%   88,3% 
Weekends
94,3%  94,6%

4. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Ochtendpiek Daluren Weekend
L 25 Antwerpen - Brussel
86,8% 92,2% 98,0%
L 36 Luik - Brussel
81,3% 92,4% 92,1%
L 50A Oostende - Brussel
70,8% 91,3% 90,7%
L 50 Gent - Brussel
75,0% 95,7% 96,5%
L 60 Dendermonde - Brussel
77,5% 93,4% 99,2%
L 89 Kortrijk - Brussel
76,2% 95,8% 94,9%
L 94 Doornik - Brussel
71,8% 92,6% 98,8%
L 96 Bergen - Brussel
65,4% 92,8% 89,5%
L 124 Charleroi - Brussel
86,4% 96,8% 98,3%
L 161 Namen - Brussel
86,6% 90,7% 94,5%

7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Ochtendpiek Daluren Avondpiek Weekend
IC
85,5% 89,8% 86,7% 92,6%
S-trein
84,8% 94,7% 88,3% 97,6%
L-trein
91,7% 93,6% 92,0% 96,7%
P-trein
86,4% 87,7% 87,7% 88,0%

8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Februari
2016
IC 01 Oostende – Eupen
83,8%
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
89,1%
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
93,2%
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
86,0%
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal 90,2%
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg 85,4%
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen 86,0% 
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers 86,9% 
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas 85,6% 
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam 88,3% 

9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  Februari
2015
Februari
2016
Aantal afgeschafte treinen
1.406 1.335
Percentage van het totale aantal treinen
1,4% 1,3%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen


Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen


12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • 02/02/16 – Lijn 0/5 / 0/6 – Storing spoorstroomkring – Brussel-Congres
  • 03/02/16 – Lijn 161 – Averij locomotief – Brussel-Schuman
  • 05/02/16 – Lijn 35 – Aanrijding van een persoon – Testelt
  • 10/02/16 – Lijn 25 – Aanrijding van een persoon – Schaarbeek
  • 10/02/16 – Lijn 15 – Aanrijding van een persoon – Boechout
  • 19/02/16 – Lijn 1 – Aanrijding hinder gevolg daad van kwaadwilligheid – Tourpes
  • 22/02/16 – Lijn 96A/1 – Storing informaticanetwerk – Brussel-Klein-Eiland
  • 22/02/16 – Lijn 27 – Bommelding – Mechelen
  • 22/02/16 – Lijn 50A – Bommelding – Brugge
  • 26/02/16 – Lijn 50A – Averij bovenleiding – Gent-Sint-Pieters

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.