Stiptheidsrapport binnenlands reizigersverkeer: 2015

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  2014
2015
Zonder neutralisatie 88,2%
90,9%
Met neutralisatie 92,2% 95,8%
Rekening houdend met het aantal reizigers 86,4% 89,0%
Gemeten over het hele treintraject 86,1% 89,0%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.


2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

   
2014

2015
Ochtendpiek
86,2% 89,1%
Daluren
88,9% 91,7%
Avondpiek
84,0%   87,3% 
Weekends
91,2%  93,3%

3. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

aansluitingen

4. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

globale stiptheid

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel 

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  2014 2015
L 25 Antwerpen - Brussel
89,0% 92,3%
L 36 Luik - Brussel
90,8% 91,7%
L 50A Oostende - Brussel
87,6% 88,8%
L 50 Gent - Brussel
94,0% 93,9%
L 60 Dendermonde - Brussel
92,2% 91,2%
L 89 Kortrijk - Brussel
88,0% 92,4%
L 94 Doornik - Brussel
85,8% 88,1%
L 96 Bergen - Brussel
91,6% 87,6%
L 124 Charleroi - Brussel
90,8% 94,1%
L 161 Namen - Brussel
87,6% 90,2%


6. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  2014 2015
Aantal afgeschafte treinen  30.510 22.947
Percentage van het totale aantal treinen
2,38% 1,86%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

7. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen

verantwoordelijkheid vertragingen

Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen

afgeschafte treinen

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.