Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen
- Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
- Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
- Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
- Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
- Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
- Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
- Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
- Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
- Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
- Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
- Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
- Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS
- Bijzondere gevallen
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
|
Oktober 2014
|
Oktober 2015
|
Zonder neutralisatie |
83,7% |
89,0% |
Met neutralisatie |
87,8% |
95,8% |
Rekening houdend met het aantal reizigers |
81,4% |
86,2% |
Gemeten over het hele treintraject |
81,9% |
86,5% |
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) |
82,4% |
85,6% |
Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).
Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.
De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
Oktober
2014
|
Oktober
2015
|
89,1% |
91,1% |
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
|
Oktober
2014
|
Oktober
2015
|
Ochtendpiek
|
81,0% |
84,9% |
Daluren
|
85,4% |
90,2% |
Avondpiek
|
79,3% |
85,0% |
Weekends
|
86,7% |
92,5% |
In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
|
Ochtendpiek |
Daluren |
Weekend |
L 25 Antwerpen - Brussel
|
86,5% |
90,5% |
98,6% |
L 36 Luik - Brussel
|
84,3% |
90,5% |
90,9% |
L 50A Oostende - Brussel
|
68,8% |
91,0% |
93,2% |
L 50 Gent - Brussel
|
75,7% |
94,9% |
84,5% |
L 60 Dendermonde - Brussel
|
81,6% |
91,8% |
94,8% |
L 89 Kortrijk - Brussel
|
70,4% |
93,0% |
96,1% |
L 94 Doornik - Brussel
|
63,2% |
92,2% |
91,5% |
L 96 Bergen - Brussel
|
60,1% |
92,7% |
91,1% |
L 124 Charleroi - Brussel
|
88,3% |
94,2% |
87,8% |
L 161 Namen - Brussel
|
74,7% |
88,0% |
91,9% |
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
|
Ochtendpiek |
Daluren |
Avondpiek |
Weekend |
IC
|
82,9% |
87,9% |
82,1% |
91,5% |
S-trein
|
83,5% |
93,3% |
86,7% |
92,9% |
L-trein
|
90,8% |
92,7% |
89,0% |
94,6% |
P-trein
|
83,9% |
86,9% |
85,0% |
86,7% |
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
|
October
2015 |
IC 01 Oostende – Eupen
|
84,0% |
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
|
90,1% |
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
|
91,0% |
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
|
85,6% |
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal |
87,6% |
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg |
75,1%
|
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen |
87,0% |
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers |
80,4% |
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas |
85,7% |
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam |
86,0% |
|
October
2014 |
October
2015
|
Aantal afgeschafte treinen
|
1.767 |
4.040
|
Percentage van het totale aantal treinen
|
1,6% |
3,9% |
Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).
Verantwoordelijkheid voor de vertragingen

Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:
- 01/10/2015 – Lijn 50A – Spooraverij – Y. Meulewijk
- 01/10/2015 – Lijn 15 – Aanrijding van een persoon – Lier
- 02/10/2015 – Lijn 96 – Averij stuurrijtuig – Lot
- 08/10/2015 – Lijn 96B – Sociale actie – Brussel-Zuid
- 15/10/2015 – Lijn 94 – Storing voeding door leverancier – Edingen
- 16/10/2015 – Lijn 124 – Personen in de sporen – Marchienne-Au-Pont
- 18/10/2015 – Lijn 125A/36 – Sociale actie – Liège-Guillemins
- 21/10/2015 – Lijn 36C – Aanrijding van een persoon – Brussel-Nationaal-Luchthaven
- 21/10/2015 – Lijn 60 – Auto in de sporen – Mollem
- 28/10/2015 – Lijn 124/124A – Averij motorstel – Charleroi-Sud
- 29/10/2015 – Lijn 36 – Aanrijding van een persoon - Vertrijk
De verschillende stakingen in oktober waren verantwoordelijk voor in totaal 2.890 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen