Stiptheid: Oktober 2015

Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen

  1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
  2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
  3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
  4. Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
  5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
  6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
  7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
  8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
  9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
  10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
  11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
  12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS
  13. Bijzondere gevallen

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Oktober 2014
Oktober 2015
Zonder neutralisatie 83,7% 89,0%
Met neutralisatie 87,8% 95,8%
Rekening houdend met het aantal reizigers 81,4% 86,2%
Gemeten over het hele treintraject 81,9% 86,5%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 82,4% 85,6%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Oktober
2014 
Oktober
2015
89,1% 91,1%

3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Oktober
2014
Oktober
2015
Ochtendpiek
81,0% 84,9%
Daluren
85,4% 90,2%
Avondpiek
79,3%   85,0% 
Weekends
86,7%  92,5%

4. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS(10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Ochtendpiek Daluren Weekend
L 25 Antwerpen - Brussel
86,5% 90,5% 98,6%
L 36 Luik - Brussel
84,3% 90,5% 90,9%
L 50A Oostende - Brussel
68,8% 91,0% 93,2%
L 50 Gent - Brussel
75,7% 94,9% 84,5%
L 60 Dendermonde - Brussel
81,6% 91,8% 94,8%
L 89 Kortrijk - Brussel
70,4% 93,0% 96,1%
L 94 Doornik - Brussel
63,2% 92,2% 91,5%
L 96 Bergen - Brussel
60,1% 92,7% 91,1%
L 124 Charleroi - Brussel
88,3% 94,2% 87,8%
L 161 Namen - Brussel
74,7% 88,0% 91,9%

7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Ochtendpiek Daluren Avondpiek Weekend
IC
82,9% 87,9% 82,1% 91,5%
S-trein
83,5% 93,3% 86,7% 92,9%
L-trein
90,8% 92,7% 89,0% 94,6%
P-trein
83,9% 86,9% 85,0% 86,7%

8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  October
2015
IC 01 Oostende – Eupen
84,0%
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
90,1%
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
91,0%
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
85,6%
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal 87,6%
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg 75,1%
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen 87,0% 
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers 80,4% 
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas 85,7% 
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam 86,0% 

9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  October
2014
October
2015
Aantal afgeschafte treinen
1.767 4.040
Percentage van het totale aantal treinen
1,6% 3,9%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen

Verantwoordelijkheid voor vertragingen

Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen

Verantwoordelijkheid voor vertragingen

12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • 01/10/2015 – Lijn 50A – Spooraverij – Y. Meulewijk
  • 01/10/2015 – Lijn 15 – Aanrijding van een persoon – Lier
  • 02/10/2015 – Lijn 96 – Averij stuurrijtuig – Lot
  • 08/10/2015 – Lijn 96B – Sociale actie – Brussel-Zuid
  • 15/10/2015 – Lijn 94 – Storing voeding door leverancier – Edingen
  • 16/10/2015 – Lijn 124 – Personen in de sporen – Marchienne-Au-Pont
  • 18/10/2015 – Lijn 125A/36 – Sociale actie – Liège-Guillemins
  • 21/10/2015 – Lijn 36C – Aanrijding van een persoon – Brussel-Nationaal-Luchthaven
  • 21/10/2015 – Lijn 60 – Auto in de sporen – Mollem
  • 28/10/2015 – Lijn 124/124A – Averij motorstel – Charleroi-Sud
  • 29/10/2015 – Lijn 36 – Aanrijding van een persoon - Vertrijk

13. Bijzondere gevallen

De verschillende stakingen in oktober waren verantwoordelijk voor in totaal 2.890 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.