Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
Oktober 2014 |
Oktober 2015 |
|
---|---|---|
Zonder neutralisatie | 83,7% | 89,0% |
Met neutralisatie | 87,8% | 95,8% |
Rekening houdend met het aantal reizigers | 81,4% | 86,2% |
Gemeten over het hele treintraject | 81,9% | 86,5% |
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) | 82,4% | 85,6% |
Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).
Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.
De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
Oktober 2014 |
Oktober 2015 |
---|---|
89,1% | 91,1% |
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
Oktober 2014 |
Oktober 2015 |
|
---|---|---|
Ochtendpiek |
81,0% | 84,9% |
Daluren |
85,4% | 90,2% |
Avondpiek |
79,3% | 85,0% |
Weekends |
86,7% | 92,5% |
In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
Ochtendpiek | Daluren | Weekend | |
---|---|---|---|
L 25 Antwerpen - Brussel |
86,5% | 90,5% | 98,6% |
L 36 Luik - Brussel |
84,3% | 90,5% | 90,9% |
L 50A Oostende - Brussel |
68,8% | 91,0% | 93,2% |
L 50 Gent - Brussel |
75,7% | 94,9% | 84,5% |
L 60 Dendermonde - Brussel |
81,6% | 91,8% | 94,8% |
L 89 Kortrijk - Brussel |
70,4% | 93,0% | 96,1% |
L 94 Doornik - Brussel |
63,2% | 92,2% | 91,5% |
L 96 Bergen - Brussel |
60,1% | 92,7% | 91,1% |
L 124 Charleroi - Brussel |
88,3% | 94,2% | 87,8% |
L 161 Namen - Brussel |
74,7% | 88,0% | 91,9% |
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
Ochtendpiek | Daluren | Avondpiek | Weekend | |
---|---|---|---|---|
IC |
82,9% | 87,9% | 82,1% | 91,5% |
S-trein |
83,5% | 93,3% | 86,7% | 92,9% |
L-trein |
90,8% | 92,7% | 89,0% | 94,6% |
P-trein |
83,9% | 86,9% | 85,0% | 86,7% |
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
October 2015 |
|
---|---|
IC 01 Oostende – Eupen |
84,0% |
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk |
90,1% |
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres |
91,0% |
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport) |
85,6% |
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal | 87,6% |
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg | 75,1% |
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen | 87,0% |
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers | 80,4% |
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas | 85,7% |
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam | 86,0% |
October 2014 |
October 2015 |
|
---|---|---|
Aantal afgeschafte treinen |
1.767 | 4.040 |
Percentage van het totale aantal treinen |
1,6% | 3,9% |
Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.
Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten
Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).
Verantwoordelijkheid voor de vertragingen
Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen
Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:
De verschillende stakingen in oktober waren verantwoordelijk voor in totaal 2.890 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen