Stiptheid: September 2015

Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen

  1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
  2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
  3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
  4. Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
  5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
  6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
  7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
  8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
  9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
  10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
  11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
  12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS
  13. Bijzonder gevallen (impact reizigersverkeer NMBS)

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  September 2014
September 2015
Zonder neutralisatie 87,4% 90,6%
Met neutralisatie 91,6% 96,1%
Rekening houdend met het aantal reizigers 85,7% 88,5%
Gemeten over het hele treintraject 85,5% 88,9%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 86,3% 89,6%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

September 
2014 
September 
2015
89,7% 91,3%

3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  September 
2014
September 
2015
Ochtendpiek
84,1% 88,3%
Daluren
88,3% 91,8%
Avondpiek
84,7%   87,5% 
Weekends
90,7%  92,4%

4. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

verzekerde aansluitingen

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

10 grote lijnen stiptheid

6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Ochtendpiek Daluren Weekend
L 25 Antwerpen - Brussel
89,8% 90,9% 97,5%
L 36 Luik - Brussel
84% 93,0% 95,1%
L 50A Oostende - Brussel
73,1% 92,7% 89,6%
L 50 Gent - Brussel
90,9% 93,7% 93,5%
L 60 Dendermonde - Brussel
86,6% 90,5% 78,4%
L 89 Kortrijk - Brussel
73,3% 94,2% 96,1%
L 94 Doornik - Brussel
72,7% 92,8% 98,0%
L 96 Bergen - Brussel
71,7% 91,6% 96,4%
L 124 Charleroi - Brussel
91,7% 94,9% 99,3%
L 161 Namen - Brussel
72,8% 91,9% 91,4%

7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Ochtendpiek Daluren Avondpiek Weekend
IC
86,5% 90,0% 86,2% 91,9%
S-trein
88,3% 93,6% 86,9% 89,8%
L-trein
92,9% 94,4% 91,8% 94,9%
P-trein
87,3% 89,6% 86,5% 77,8%

8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  September 
2015
IC 01 Oostende – Eupen
85,1%
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
92,8%
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
91,1%
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
89,9%
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal 88,3%
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg 79,2%
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen 91,0% 
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers 85,3% 
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas 86,7% 
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam 87,8% 

9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  September 
2014
September
2015
Aantal afgeschafte treinen
1.430 1.190
Percentage van het totale aantal treinen
1,3% 1,1%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

10 grote stations

11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen


Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen

afgeschafte treinen

12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • Aanrijding van een persoon tussen Kortenberg en Erps-Kwerps op 1 september op lijn 36N (7.606 minuten vertraging)
  • Personen in de sporen in Brussel-Zuid op 9 september op lijn 50A (4.074 minuten vertraging)
  • Ontsporing van één rijtuig van een trein tussen Lot en Buizingen op 10 september op lijn 96 (in totaal 3.933 minuten vertraging tussen 10 en 26 september)
  • Aanrijding van een persoon tussen Brussel-Zuid en Linkebeek op 18 september op lijn 124 (3.152 minuten vertraging)
  • Defect stuurrijtuig tussen de aftakking over de Dijlebrug en Haacht op 1 september op lijn 53 (3.089 minuten vertraging)

13. Bijzondere gevallen (impact reizigersverkeer NMBS)

De aanrijding van een persoon tussen Kortenberg en Erps-Kwerps op 1 september leidde tot in totaal 84 afgeschafte treinen.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.