536 nieuwe personeelsleden bij NMBS-Groep tijdens 1ste trimester 2013 - 09 april 2013

Logo NMBS holding

Een op tien leden van de actieve bevolking lonkt naar job bij spoorwegen

Brussel, 9 april 2013. Het aantal aanwervingen bij de NMBS-Groep piekte tijdens de eerste drie maanden van 2013. Sinds het begin van dit jaar gingen 536 nieuwe medewerkers aan de slag bij de spoorwegen. De belangstelling voor een job bij de spoorweggroep staat op een zelden gezien niveau: 418.000 personen (*) of een op tien leden van de actieve bevolking bezocht de voorbije drie maanden de jobsite van de NMBS-Groep (www.despoorwegenwervenaan.be). Dat zijn er 73% meer dan een jaar eerder! Dat is goed nieuws, want voor het einde van het jaar worden nog een duizendtal nieuwe medewerkers gezocht, voornamelijk voor technische beroepen.

De nieuwe medewerkers gingen in hoofdzaak aan de slag als treinbestuurder (in opleiding), treinbegeleider en commerciële bediende bij NMBS en als technisch en onderhoudspersoneel van het spoorwegnet bij Infrabel.

Meer dan de helft van de nieuwe collega’s is twintiger. Een evolutie die de spoorweggroep goed kan gebruiken, want de leeftijdspiramide is van die aard dat er tot 2020 jaarlijks gemiddeld tweeduizend spoorwegmedewerkers met pensioen vertrekken. Maar ook 40-plussers zijn welkom en scoren overigens over het algemeen opvallend goed in de testen. De vervrouwelijking van het personeels­bestand vordert stapsgewijs: 37% van de nieuwe krachten is vrouw. Het gaat hoofdzakelijk over treinbegeleiders en commerciële bedienden, maar er zitten ook een zestal bestuurders van treinen of locomotieven bij.

De grootste behoeften voor de rest van het jaar situeren zich opnieuw op het vlak van treinbestuurders, technici elektromechanica (hoofdzakelijk bij Infrabel), gespecialiseerde vakbedienden en arbeiders voor de aanleg en het onderhoud van de sporen en een grote groep personeelsleden met uiteenlopende universitaire opleidingen, waaronder veel ingenieurs.

Met meer dan 500 aanwervingen zit de NMBS-Groep op schema. Dit resultaat werd gehaald nog voordat de opvallende rekruteringscampagne tijdens de maand maart op radio, tv, cinema, affiches en on-line effect kon hebben. Hetzelfde geldt voor enkele recente succesvolle jobdagen en de grote interesse op jobbeurzen. Toch zullen de inspanningen om de NMBS-Groep in de aandacht te brengen als aantrekkelijke werkgever in de komende maanden moeten worden volgehouden. De gezochte profielen zijn immers bijna stuk voor stuk knelpuntenberoepen.

(*) IP-adressen

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.