Het nieuwe aangepaste vervoersplan zal voor een beter en betrouwbaarder
treinaanbod voor de overgrote meerderheid van de klanten zorgen. Het houdt
rekening met een aantal recente evoluties. De klant zal zich online een gedetailleerd
beeld kunnen vormen van zijn treinreis met een indicatieve routeplanner.
Het vorige vervoersplan dateert van mei 1998. Sindsdien werden voortdurend treinen
toegevoegd aan het aanbod, waardoor het geen logisch en leesbaar geheel meer is. In die
periode steeg het aantal reizigers ook fors (+70%). Ook de extra veiligheidssystemen en –
procedures en de recente verdubbeling van het aantal infrastructuurwerven zorgen ervoor
dat er meer tijd nodig is voor dezelfde treinrit als voorheen, met grote gevolgen voor de
stiptheid. Daarnaast moeten de akkoorden over de bediening van de luchthaven en met
Nederland worden gehonoreerd en bestaat de wens om het GEN-aanbod uit te breiden,
alsook om het aanbod op de zwaarbelaste assen te verbeteren.
De afgelegde weg van het nieuwe plan was lang: bijna vier jaar geleden (oktober 2010)
werd gestart met de studie. De oorspronkelijke startdatum (december 2013) werd uitgesteld
naar december 2014. De voorbije maanden werden gebruikt om een uitgebreide
consultatieronde te organiseren in de 10 provincies. Alle suggesties en opmerkingen die
daaruit volgden, werden in detail bestudeerd door ze te toetsen aan een reeks criteria:
technische haalbaarheid (o.a. beschikbaarheid rijpad en treinmaterieel), financiële implicatie,
reizigerspotentiëel, geen andere klanten benadeeld en of er een goed alternatief
voorhanden was. Op basis hiervan werd een aangepast en beter vervoersplan opgesteld,
met een meerkost van 7,3 miljoen euro. Met het oog op de goedkeuring van de regering
wordt dit nu besproken met het kabinet van de Minister van Overheidsbedrijven.
Het voorgestelde vervoersplan voldoet volledig aan het huidige beheerscontract. Hiervoor
wordt 9,8% treinkilometers meer afgelegd dan opgelegd in het beheerscontract. Dat is ook
broodnodig om te kunnen beantwoorden aan de behoeften van de klant. Er komen meer en
beter gespreide verbindingen met Brussel en de luchthaven, de aansluitingen worden
geoptimaliseerd, er komen ook nieuwe verbindingen, kortere reistijden, het aantal
zitplaatsen stijgt en zal nog verder stijgen.
Twintig bijkomende steden in België krijgen een rechtstreekse verbinding met Brussels
Airport en dat worden er een jaar later nog meer. De verbinding met Nederland wordt
verbeterd, maar de volgende jaren zal dat nog meer het geval worden. Het GEN-aanbod
wordt in overleg met de andere openbaar vervoersmaatschappijen jaar na jaar uitgebreid,
rekening houdende met de financiële mogelijkheden.
Klant gaat erop vooruit
Voor de klant wordt het natuurlijk wennen, want voor iedere individuele reiziger betekent het
nieuwe vervoersplan kleine of grotere wijzigingen in zijn gewoonten. Voor de meerderheid
van de reizigers betekent het plan zonder twijfel een verbetering. Zij kunnen binnenkort de
indicatieve routeplanner online raadplegen om zich een beeld te vormen (op pc, niet op Mac
of smartphone). Die gegevens zijn nog niet definitief, maar de mogelijke wijzigingen zullen
beperkt zijn. Vanaf september volgt een uitgebreide communicatiecampagne. De
vooropgestelde startdatum van het plan is 14 december 2014.
In 2017 zal er opnieuw een nieuw vervoersplan in de steigers staan, dat o.a. rekening houdt
met het einde van een aantal infrastructuurwerken. De voorbereiding hiervan gaat begin
2015 van start. Er zal overleg worden gepleegd met de Gewesten, die bevoegd zijn voor de
mobiliteit en met de regionale vervoersmaatschappijen en de stakeholders, om tot een beter
afgestemd globaal mobiliteitsaanbod te komen. Met het oog op de opmaak van dit plan zijn
de afspraken met een nieuwe regering over het nieuwe beheerscontract en het
ondernemingsplan cruciaal.
Meer weten