Breda en Noorderkempen 16 keer bediend in 2016
NS en NMBS hebben een krachtig en breed treinaanbod uitgewerkt tussen Brussel en
Amsterdam ter vervanging van de hogesnelheidsverbinding Fyra die eerder dit jaar
wegens technische problemen werd stilgelegd. Het nieuwe aanbod biedt de klant een
ruime waaier aan internationale verbindingen.
Ter vervanging van Fyra rijdt sinds februari een conventionele IC-trein rechtstreeks tussen
Brussel en Den Haag. Vanaf december 2014 rijdt deze IC-trein verder naar Amsterdam
en wordt het aanbod verdubbeld tot 16 verbindingen per dag in vergelijking met 8 keer
nu. Die verhoging gebeurt geleidelijk: 10 verbindingen tussen Brussel en Den Haag vanaf 7
oktober 2013 en 12 treinen heen en terug vanaf december 2013.
Bijkomend zal de IC-trein (in functie van de beschikbaarheid van rijpaden) vanaf december
2014 tevens Brussels Airport aandoen, waardoor het zuiden van Nederland via de
rechtstreekse verbinding met Antwerpen en Mechelen een vlotte en snelle toegang krijgt tot
de luchthaven van Zaventem.
Mix van klassiek en hogesnelheidsmaterieel
Het nieuwe voorstel van NMBS en NS bestaat uit een evenwichtige mix van enerzijds een
verhoogd hogesnelheidsaanbod van Thalys en Eurostar en anderzijds zoals vermeld een
verdubbeld aanbod van 16 klassieke treinen tussen Brussel en Amsterdam.
Nieuw is dat het traject van de conventionele trein vanaf december 2016 gebruik zal maken
van zowel de hogesnelheidslijn als de conventionele lijn tussen Brussel en Amsterdam.
Tussen Antwerpen en Rotterdam zal de IC-trein gebruik maken van de hogesnelheidslijn.
Vanaf dan zullen de op die lijn gelegen haltes Noorderkempen en Breda 16 keer bediend
worden. Vanaf Rotterdam rijdt de trein dan verder op het klassieke spoor tot Den Haag HS,
Schiphol en Amsterdam CS.
Via Breda zijn zowel Roosendaal als Eindhoven vlot bereikbaar. Ook rijdt elk uur nog een
lokale trein tussen Antwerpen en Roosendaal.
Volgende haltes worden door de IC-trein bediend vanaf eind 2016: Brussel-Zuid, Brussel-
Centraal, (Brussels Airport), Mechelen, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Breda,
Rotterdam CS, Den Haag HS, Schiphol en Amsterdam CS.
Thalys voorziet dat haar aanbod tussen Brussel en Amsterdam tegen december 2015 zal
groeien naar 14 verbindingen per dag (dus heen en terug). Daarnaast zal vanaf
december 2016 ook twee keer per dag een Eurostar heen en weer rijden tussen Londen
en Amsterdam. NMBS is als aandeelhouder van Thalys en Eurostar tevreden met deze
uitbreiding van het aanbod.
Omwille van de homologatie van rijtuigen en locomotieven (die zowel gebruik zullen maken
van klassiek als hogesnelheidsspoor) en aanpassingen aan het bestaande conventioneel
materieel, zal het aanbod pas volledig in december 2016 van start kunnen gaan.
Tariefaanbod ongewijzigd, geen reserveringsplicht
Het aantrekkelijk tariefaanbod op de IC-trein blijft hetzelfde als op de bestaande
IC- verbinding tussen Brussel en Den Haag en er is geen reserveringsplicht voorzien.