Bewakingscamera’s aan boord van NMBS-treinen - 03 oktober 2013

picto press

130 Desiro-stellen uitgerust met bewakingscamera’s

Om de gevallen van agressie tegen te gaan waar ons personeel mee geconfronteerd wordt, net zoals onze klanten aan boord, heeft NMBS een deel van haar vloot met bewakingscamera’s uitgerust.

De strijd tegen dit maatschappelijk fenomeen dat alle openbare vervoersmaatschappijen teistert, heeft NMBS ertoe gebracht treinbouwer Siemens te vragen bewakingscamera’s te installeren aan boord van 305 Desiro-motorstellen. Het systeem, dat maandag geactiveerd werd, laat toe heel de trein te filmen en – indien nodig – de daders van geweld of vandalisme te identificeren.

Dit technisch systeem vervolledigt een reeks maatregelen die al door NMBS en de andere spelers die betrokken zijn bij het veiligheidsbeleid aan boord van de treinen werden geïmplementeerd. Deze maatregel, net zoals de aanwezigheid van Securail personeel, heeft dus als voornaamste doelstelling af te schrikken.

Het gebruik van deze camera’s aan boord respecteert de wetgeving op vlak van het gebruik van bewakingscamera’s en de wetgeving op de bescherming van de privésfeer. De opgeslagen beelden kunnen enkel gebruikt worden door personen die daartoe gemachtigd zijn; ze hebben als doel de gebeurde feiten te verduidelijken.

Voor toekomstige bestellingen van nieuw materieel, wenst NMBS dat de rijtuigen eveneens uitgerust worden met bewakingscamera’s.

Dit technisch element moet het aantal agressies helpen verminderen dat in 2012 1.178 gevallen bereikte, oftewel een vermindering van meer dan 4 procent in vergelijking met 2011 (1230). Deze daling in de statistieken is het gevolg van de implementatie van het masterplan anti-agressie. Het gaat om een reeks van 55 maatregelen, waaronder een betere opvolging van de onregelmatigheden door het bureau van gerechtsdeurwaarders Modero en de gerechtelijke autoriteiten, en de verhoogde aanwezigheid van Ticket Controle Teams (Tico Teams) aan boord van de treinen.