Nieuwe dienstregeling NMBS vanaf december - 19 november 2012

press Zoals elk jaar past NMBS haar dienstregeling in december aan. De nieuwe treindienst geldt vanaf zondag 9 december 2012.

NMBS lanceert naar jaarlijkse gewoonte half december haar nieuwe dienstregeling. Dit jaar gaat deze van start op zondag 9 december 2012. De aanpassingen houden rekening met wijzigingen van het internationale treinverkeer en infrastructuurwerken. Doelstelling is altijd een beter aanbod op het treinnet, het aanbod uitbreiden waar mogelijk en een hogere kwaliteit van de dienstverlening.

NMBS wil haar reizigers een beter comfort aanbieden met het nieuwe moderne materieel, aangekocht in het kader van haar ambitieus investeringsplan.

Hierna de belangrijkste aanpassingen voor de treindienst vanaf half december.

Extra rechtstreekse trein van Antwerpen naar luchthaven – vroeger vertrek vanuit Antwerpen en later vertrek vanuit luchthaven

Zoals aangekondigd naar aanleiding van de indienstneming van de Diabolo-tunnel in juni krijgt Antwerpen tijdens weekdagen een tweede rechtstreekse verbinding met de luchthaven. De IR i trein De Panne-Gent-Brussel-Luchthaven-Mechelen wordt immers verlengd tot Antwerpen. Vanuit Antwerpen zal de eerste rechtstreekse trein naar de luchthaven ook veel vroeger vertrekken (4u40 in plaats van 6u42). De laatste rechtstreekse trein naar Antwerpen vertrekt om 23u46 (in plaats van 21u44 voorheen).

Heropening stopplaatsen Beringen en Zonhoven

Op de lijn Mol-Hasselt (Lijn 15) worden de stopplaatsen Beringen en Zonhoven heropend. Als gevolg hiervan wordt de dienstregeling van de IR e Antwerpen-Mol- Neerpelt/Hasselt licht aangepast (vertrek 3 minuten vroeger in Antwerpen, aankomst 3 minuten later). De nieuwe dienstregeling biedt reizigers in Hasselt tevens een IC E aansluiting naar Tongeren. Het baanvak Hasselt-Mol krijgt opnieuw de ganse dag een rechtstreekse verbinding met Antwerpen.

Aanpassingen lijnen rond Antwerpen als gevolg van wijziging internationale verkeer

  1. Antwerpen – Noorderkempen (Lijn 4): twee IR-treinen in beide richtingen worden geschrapt, zowel tijdens weekdagen als tijdens het weekend. De schrappingen komen er op vraag van de infrastructuurbeheerder om dagelijks tijd in te kunnen lassen om het HSL-netwerk te inspecteren.
  2. Roosendaal – Antwerpen (Lijn 12): de bestaande L-verbindingen Roosendaal-Antwerpen en Antwerpen-Puurs worden samengevoegd in één L-verbinding Roosendaal-Antwerpen-Puurs. Deze trein wordt ook NMBS is de Belgische naamloze vennootschap van publiek recht die de exploitatie en commercialisering verzekert van het nationale en internationale reizigersvervoer per spoor. Zij staat eveneens in voor het beheer van het rollend materieel. NMBS stelt bijna 20.000 mensen te werk en realiseert een omzet van meer dan 2 miljard euro (2011). Ze beheert ook haar deelnemingen in vennootschappen als Eurostar, Thalys, NMBS Logistics,... Met een kwaliteitsvolle, betrouwbare en marktgerichte dienstverlening speelt NMBS een sleutelrol in de ontwikkeling van duurzame mobiliteit. 1/2 geherpositioneerd in functie van een betere spreiding met de IC-N trein Essen-Antwerpen-Charleroi. De trein biedt verder betere aansluitingen te Roosendaal op het Nederlandse net.
  3. Antwerpen – Brussel (Lijn 25): de IR n trein Antwerpen-Brussel verliest zijn stop in Mortsel-Oude God om conflicten met het rijpad van het internationale verkeer te vermijden. Ter compensatie krijgt de vernieuwde IR i trein De Panne-Brussel-Luchthaven-Antwerpen een extra halte te Mortsel-Oude God. Deze trein rijdt wel via de luchthaven, met een langere reistijd tot gevolg.

Afschaffing treinen

De Raad van Bestuur van NMBS besliste in oktober 2011 in het kader van een breder financieel herstelplan vanaf december 2012 170 binnenlandse treinen en 23 grensoverschrijdende treinen af te schaffen die maximaal 40 reizigers vervoeren en hun eigen energiekost niet dekken. De maatregel – die zo’n 5 procent van het aantal treinen en 0,5 procent van het aantal passagiers treft - moet tegen 2015 € 13 miljoen opleveren. De lijst is beschikbaar op de website van NMBS en geïntegreerd in de NMBS-routeplanner.

Voor zo’n 90 procent van de betrokken binnenlandse treinen werden alternatieven gevonden (voor het overgrote deel per trein binnen de 60 minuten). In functie van de kost worden ook bussen ingelegd. Het gaat daarbij om de verbinding Luik en Borgworm (heen en terug) ’s avonds, tussen Sint-Niklaas en Dendermonde (eveneens ’s avonds) en tussen Charleroi en ’s Gravenbrakel (’s avonds).

Betreffende het grensoverschrijdend verkeer, worden in december (in overleg met de Franse spoorwegoperator SNCF) een treinpaar tussen Kortrijk en Rijsel (zondagdienst) en een trein van Doornik naar Rijsel (zaterdag) afgeschaft.

Infrastructuurwerken

Omwille van infrastructuurwerken wordt de reistijd van enkele treinen licht verlengd en zullen twee P-treinen vanuit/naar Oostende beperkt worden tot Brugge.

Communicatie

Voor meer gedetailleerde informatie over deze nieuwe dienstregeling, consulteer de Train Info Services (SMS 2828, My Train Info, ...), de folders (IC-IR- brochure wordt momenteel in de stations verdeeld), de affiches in de stations of de routeplanner op www.nmbs.be. Daarbovenop zijn de lijnbrochures ook vanaf maandag 19/11/2012 al te raadplegen op de website.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.