Verslag veiligheidsonderzoek treinbotsing Buizingen: treinen reden conform de wetgeving - 07 mei 2012

picto press

Alle NMBS treinen rijden en reden conform de veiligheidswetgeving

NMBS wenst geen commentaar te geven op het lopend gerechtelijk onderzoek naar de treinramp van Buizingen, maar wil wel enkele feitelijke onjuistheden in de media rechtzetten.

NMBS heeft kennis genomen van het verslag van het veiligheidsonderzoek naar de treinbotsing van 15 februari 2010 in Buizingen. Dit verslag werd opgesteld door het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor.

NMBS herinnert eraan dat dit verslag, zoals overigens aangegeven in het voorwoord (bladzijde 2), niet tot doel heeft "(...) het bepalen van verantwoordelijkheden en a fortiori van individuele of collectieve schuld (...)". "De conclusies die dan getrokken zouden kunnen worden, zouden bijgevolg een misbruik vormen in de letterlijke betekenis van het woord."

Bepaalde media hebben de afgelopen dagen beweerd dat de treinen die betrokken waren bij het ongeval van Buizingen niet in overeenstemming waren met de wettelijke bepalingen.

Deze beweringen kloppen niet: alle treinen respecteren én respecteerden de wetgeving.

Het verslag zelf beweert niets anders. Op bladzijde 89 leest men: "Volgens DVIS bestond er op de dag van het ongeval geen wettelijke basis om het verkeer van voertuigen uitgerust met alleen het gong-fluit systeem te verbieden (...)."

Artikel 19.6.3.1 van de bijlage bij het Ministerieel Besluit van 20 juni 2008 is hierover zeer duidelijk: "Tot 31/12/2013 is er geen enkele onmiddellijke verplichting voor het bestaande huidige rollend materieel." (Belgisch Staatsblad, 28/8/2008, bladzijde 15).

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.