Met Fyra vanaf 9 december op hoge snelheid tussen Brussel en Amsterdam - 03 december 2012

press
  • Met Fyra van NMBS en NS Hispeed bijna een uur sneller in Amsterdam
  • 10 keer per dag een hogesnelheidstrein, daarna spoedige opbouw naar 16 treinritten per richting per dag
  • Vanaf € 25 Brussel naar Amsterdam - enkele reis
  • Extra verbinding tussen Antwerpen en Nederland: vanaf april 2013 Fyra tussen Breda en Antwerpen met stop te Noorderkempen

België en Nederland zullen vanaf 9 december weer flink wat dichter bij elkaar liggen met de start van Fyra, de nieuwe hogesnelheidstrein die reizigers in twee uur van Brussel naar Amsterdam brengt (in vergelijking met de huidige reisduur van bijna 3 uur). De reistijd tussen Antwerpen en Rotterdam wordt bijna gehalveerd tot ruim een half uur.

Fyra, een treindienst van NMBS en NS Hispeed, zal gebruik maken van de hogesnelheidslijn in België (L4) en Nederland (HSL-Zuid). De trein rijdt tussen Brussel-Zuid en Amsterdam en zal stoppen te Brussel-Centraal, Antwerpen, Rotterdam en Schiphol. In december gaat Fyra van start met 10 verbindingen. Het aanbod wordt spoedig uitgebreid tot 16 dagelijkse verbindingen.

Met Fyra reis je niet enkel een pak sneller naar Nederland, ook het hogesnelheidsaanbod naar Zuid-Nederland vanuit Antwerpen wordt uitgebreid met een verbinding naar Breda. Fyra zal vanaf april 2013 immers ook acht keer per dag tussen Antwerpen en Breda rijden, met tussenstop te Noorderkempen. De trein doet er tussen Antwerpen en Breda minder dan een half uur over. Het verwachte deficit van deze verbinding zal gelijk verdeeld worden tussen Belgische en Nederlandse kant.

“Brussel ligt in het hart van het Europese hogesnelheidsnetwerk. De ontbrekende schakel van Brussel en Antwerpen naar Nederland wordt dankzij Fyra aan dit netwerk toegevoegd. Vanaf 9 december zullen de Lage Landen heel wat dichter bij elkaar liggen,” aldus Michel Jadot, Directeur-Generaal NMBS Europe. Jan-Willem Siebers, Directievoorzitter NS Hispeed voegt daaraan toe: “Fyra op hoge snelheid naar Brussel is de nieuwe mijlpaal. Na Thalys naar Parijs en Fyra naar Rotterdam en Breda breiden wij onze dienstregeling over de hsl weer verder uit. Wij brengen Europa een stuk dichterbij. We zijn tevreden dat wij in een klap nu ook zekerheid kunnen bieden aan onze klanten in Zuid-Nederland.”

Fyra biedt aantrekkelijke tarieven die zich op een breed publiek richten. De prijs wordt bepaald door het moment van boeken, reizen en mate van gewenste flexibiliteit bij omboeken. Er is al een treinticket Brussel – Amsterdam beschikbaar voor € 25 enkele reis, een tarief dat lager ligt dan het goedkoopste tarief voor de huidige Benelux-trein. Kaartverkoop start op 4 december 2012 in de namiddag via www.nmbs-europe.com, fyra.com, de stations en via 070 79 79 79. Tot 8 januari kunnen alle tickets (inclusief de “supersaver” formule aan € 25) tot op 1 dag voor het vertrek geboekt worden.

Beide partners werken momenteel aan een tariefformule voor reizigers die op zeer regelmatige basis gebruik zullen maken van Fyra. Voor de huidige abonnees van de Beneluxtrein (abonnement op Belgisch traject + abonnement op Nederlands traject) wordt een overgangsperiode voorzien. Zij kunnen hun abonnement blijven gebruiken op Fyra, mits betaling van een toeslag van 4 € in tweede klas. Daarnaast kunnen zij ook flexibel gebruik maken van een Fyra onmiddellijk na, of onmiddellijk voor hun gekozen trein.

De V250-treinstellen zijn ontworpen door Pininfarina en geproduceerd door het Italiaanse AnsaldoBreda en halen een topsnelheid van 250 km/uur. De treinstellen zijn comfortabel en hebben veel beenruimte. Door technische problemen tijdens de productiefase was een achterstand ontstaan ten opzichte van de oorspronkelijke planning. De treinstellen hebben in België een voorlopige homologatie bekomen: in het kader van de uitbouw van de vloot vinden er nog technische aanpassingen plaats.

De Beneluxtrein zal per 8 december ’s avonds ophouden: enkele jaren geleden werd al geanticipeerd op het verdwijnen van de Beneluxtrein door het inleggen van een extra IR- verbinding tussen Brussel en Antwerpen.