NMBS stelt haar plannen in Limburg voor - 28 maart 2017

logo NMBS NMBS heeft vandaag meer details bekendgemaakt over de uitbreiding van haar aanbod en de geplande investeringsprojecten in Limburg. Ze deed dat tijdens een roadshow in Hasselt, waarop alle burgemeesters en andere verkozenen werden uitgenodigd. Concreet wordt in Limburg vanaf december het weekendaanbod versterkt en waar mogelijk de reistijd verlaagd. NMBS wil ook investeren in het station van Hasselt, zodat het reizigerscomfort er verbetert. Daarnaast werkt NMBS ook verder aan de bouw van een nieuwe werkplaats in Hasselt. Zowel het nieuwe vervoersplan als het investeringsplan zijn onder voorbehoud van de goedkeuring van de regering.NMBS maakte vandaag meer details bekend over de uitbreiding van haar aanbod en de geplande investeringsprojecten in de provincie Waals-Brabant. Dit gebeurde tijdens een roadshow in Waver waarop alle burgemeesters en andere verkozenen werden uitgenodigd. Zowel het nieuwe vervoersplan als het investeringsplan zijn onder voorbehoud van de goedkeuring van de regering.

Versterkt weekendaanbod – meer reizigerscomfort in station Hasselt

Om nieuwe reizigers te kunnen aantrekken en de tevredenheid van de huidige reizigers te verhogen, zet NMBS in op twee essentiële pijlers. Zo wordt het treinaanbod verhoogd en geoptimaliseerd en wordt ook de reistijd verminderd. De huidige dienstregeling dateert van december 2014. In de periode 12/2017-2020 breidt het nieuwe vervoersplan het aanbod met 5,1 procent uit, waarvan al vier procent eind dit jaar. Afgelopen december volgde al een voorafname op die uitbreiding, met 72 nieuwe treinen, verdeeld tussen de week en het weekend.

Bijna twintig procent van de haltes krijgt tijdens weekdagen nieuwe verbindingen of een hogere frequentie en 114 haltes worden tijdens de piekuren en/of ’s morgens of ’s avonds laat beter bediend. Tijdens het weekend worden meer dan 120 haltes beter bediend. Op zaterdag is dit gericht naar het aanbod naar de winkelsteden, op zondag rijden er extra studententreinen.

Het aantal voorziene aansluitingen per uur wordt met bijna twintig procent uitgebreid. En om de extra reizigers te kunnen opvangen, wordt het aantal zitplaatsen tegen 2020 met meer dan tienduizend verhoogd.

De reistijd wordt voor de honderd belangrijkste oorsprong-bestemming koppels met gemiddeld drie procent verlaagd. Het nieuwe vervoersplan heeft ook aandacht voor de intermodaliteit van het aanbod, zodat er een vlotte link is met de andere (openbare) vervoersmiddelen.

Reeds sterke uitbreiding in 2014

Het nieuwe vervoersplan bouwt verder op het huidige, dat in december 2014 van kracht ging. Vanuit Limburg werden onder meer twee aangepaste IC-verbindingen ingelegd. Zo reis je dankzij de IC-trein richting Antwerpen vanuit Hasselt in één uur tijd naar Brussels Airport. En nu de IC-trein Tongeren – Gent-Sint-Pieters via de bocht van Leuven spoort en dus niet meer stopt in het station van Leuven, reizen pendelaars uit Tongeren, Hasselt en Diest een kwartier sneller naar Brussel.

Sinds december 2014 rijden vanuit Hasselt ook twee snellere piekuurtreinen naar Antwerpen, met een rittijd van 61 minuten in plaats van 69 minuten daarvoor.

Verdere uitbreiding vanaf december 2017

Gezien de beperkte capaciteit van het spoor in de regio, wordt vanaf december 2017 in Limburg vooral het weekendaanbod versterkt. Zo rijdt de IC 08 (Hasselt – Antwerpen-Centraal) op zaterdag voortaan elk uur tussen Hasselt en Leuven in plaats van om de twee uur nu. Ook de IC 10 (Hasselt – Mol) zal op zaterdag elk uur rijden in plaats van om de twee uur nu. Dankzij deze twee versterkingen hebben zowel het station van Hasselt als de stopplaatsen van Schulen, Zonhoven, Zolder, Heusden, Beringen, Beverlo en Leopoldsburg tijdens een weekend een betere bediening.

Op zondagavond rijdt vanuit Neerpelt of Mol een tweede studententrein naar Leuven en Heverlee. Ook vanuit Hasselt rijdt een tweede studententrein, die via Diest en Aarschot naar Brussel en Gent spoort.

Waar mogelijk wordt ook de reistijd verlaagd. Zo wordt de IC-trein richting Knokke en Blankenberge zowel tijdens de week als tijdens het weekend niet langer ontkoppeld in Brugge, maar rijdt deze in zijn geheel door naar Blankenberge. De trein verliest daardoor in Brugge minder tijd, waardoor je vanuit Genk, Bokrijk, Kiewit, Hasselt, Alken en Sint-Truiden twaalf minuten sneller naar Blankenberge reist.

Meer reizigerscomfort in station Hasselt

Naast de uitbreiding en de optimalisering van het treinaanbod werkt NMBS aan een aantal investeringsprojecten, en dat tot en met 2021. Deze investeringen geven prioriteit aan zaken die op relatief korte termijn bijdragen tot het comfort en het gemak van de reizigers.

NMBS start volgend jaar in het station van Hasselt met de vernieuwing van de perrons en de renovatie van de onderdoorgang. Alle perrons worden verhoogd, zodat reizigers makkelijker in en uit de trein kunnen stappen. Er komen ook nieuwe schuilhuisjes, zitplaatsen, informatieschermen en verlichting op de perrons.

Daarnaast wordt in Hasselt ook de onderdoorgang vernieuwd. Zo komen er aan elk perron nieuwe roltrappen en liften, zodat ook minder mobiele reizigers of mensen met zware bagage probleemloos naar elk perron kunnen. Verder worden ook de vloer, het plafond en de wanden in de onderdoorgang opgefrist. Ook de roltrap naar het Monseigneur Broeckxplein wordt vernieuwd en er komt een lift aan de kant Runkst. Het hele project moet in de loop van 2023 zijn afgerond.

Extra parkeerplaatsen en fietsenstallingen

In alle 20 stations en stopplaatsen in Limburg zijn op dit moment in totaal 3.241 parkeerplaatsen en 4.115 fietsenstallingen. Tegen 2020 wordt dat opgetrokken tot 3.470 parkeerplaatsen en 4.405 fietsenstallingen.

Zowel in Neerpelt als in Bokrijk zijn de afgelopen maanden extra parkeerplaatsen gecreëerd voor auto’s en fietsen. In Hasselt kunnen reizigers sinds een aantal dagen gebruik maken van een nieuwe overdekte fietsenstalling aan de kant Runkst, met plaats voor 240 fietsen en 33 moto’s en/of bakfietsen en kleine elektrische auto’s.

Nieuwe werkplaats in Hasselt

In Hasselt werkt NMBS zowel aan de renovatie van de huidige werkplaats als aan de bouw van een nieuwe werkplaats. Deze investeringen zorgen ervoor dat het onderhoud van de treinen sneller en makkelijker kan, wat de beschikbaarheid van het treinmaterieel verhoogt en zo ten goede komt aan de reiziger. Zo zal de nieuwe werkplaats in Hasselt onder meer twee lange sporen van elk tweehonderd meter lang hebben. Daardoor moeten de treinen die in Hasselt worden onderhouden niet langer worden ontkoppeld, waardoor minder tijd verloren gaat en de treinen sneller kunnen worden ingezet. De nieuwe werkplaats wordt eind dit jaar in dienst genomen. De renovatiewerken van de huidige werkplaats zijn vorig jaar begonnen en worden in de loop van 2018 afgewerkt.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.