Stiptheid: April 2016

Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen 

  1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
  2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
  3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
  4. Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
  5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
  6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
  7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
  8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
  9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
  10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
  11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
  12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  April 2015
April
2016
Zonder neutralisatie 91,3% 90,6%
Met neutralisatie 96,0% 96,4%
Rekening houdend met het aantal reizigers 89,8% 89,1%
Gemeten over het hele treintraject 89,6% 89,5%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 88,4% 89,6%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

April
2015
April
2016
90,9% 90,5%

3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  April
2015
April
2016
Ochtendpiek
91,8% 89,0%
Daluren
91,9% 91,1%
Avondpiek
87,3%   87,9% 
Weekends
92,5%  95,6%

4. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land wordt opgevolgd op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Ochtendpiek Daluren Weekend
L 25 Antwerpen - Brussel
89,4% 93,1% 96,6%
L 36 Luik - Brussel
85,1% 90,3% 89,0%
L 50A Oostende - Brussel
75,0% 95,2% 94,8%
L 50 Gent - Brussel
92,4% 97,0% 93,8%
L 60 Dendermonde - Brussel
87,5% 93,4% 98,3%
L 89 Kortrijk - Brussel
80,5% 94,0% 96,6%
L 94 Doornik - Brussel
75,6% 93,3% 89,1%
L 96 Bergen - Brussel
81,8% 94,0% 84,6%
L 124 Charleroi - Brussel
87,4% 97,2% 98,1%
L 161 Namen - Brussel
82,0% 87,4% 86,0%

7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Ochtendpiek Daluren Avondpiek Weekend
IC
87,2% 90,0% 87,5% 90,8%
S-trein
89,8% 93,9% 88,4% 94,0%
L-trein
92,0% 91,6% 89,8% 95,6%
P-trein
88,4% 85,7% 86,0% 100,0%

8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  April
2016
IC 01 Oostende – Eupen
86,9%
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
92,9%
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
95,4%
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
85,7%
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal 91,8%
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg 68,4%
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen 85,2% 
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers 77,2% 
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas 89,0% 
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam 91,2% 

9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  April
2015
April
2016
Aantal afgeschafte treinen
4.144 1.092
Percentage van het totale aantal treinen
4,2% 1,1%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen


Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen


12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • 01/04/2016 – Maatregelen op bevel politiediensten wegens terreuraanslagen
  • 12/04/2016 – Lijn 161 – Averij bovenleiding – Mont-Saint-Guibert
  • 14/04/2016 – Lijn 162 – Werktrein in brand – Libramont-Hatrival
  • 15/04/2016 – Lijn 0/1 – Bevel politie wegens verdachte personen – Brussel-Zuid
  • 15/04/2016 – Lijn 50 – Aanrijding van een persoon – Bockstael
  • 18/04/2016 – Lijn 94 – Railbreuk – Halle
  • 19/04/2016 – Lijn 125 – Storing seininrichting – Flémalle-Haute
  • 21/04/2016 – Lijn 25 – Averij motorstel – Mechelen
  • 22/04/2016 – Lijn 36 – Personen langs de sporen – Brussel-Noord
  • 26/04/2016 – Lijn 161 – Storing voeding seininrichting – Brussel-Luxemburg
  • 28/04/2016 – Lijn 162 – Ijzel op de bovenleiding – Arlon

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.