Stiptheid: Augustus 2015

Klik op één van onderstaande links om de gewenste gegevens te raadplegen

  1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS
  2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: gemiddelde van de maandcijfers zonder neutralisatie sinds januari 2015)
  3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)
  4. Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel)
  5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel
  6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (ochtendpiek, daluren, weekend)
  7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)
  8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen
  9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer
  10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel
  11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS
  12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS
  13. Bijzonder gevallen (impact reizigersverkeer NMBS)

1. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Augustus 2014
Augustus 2015
Zonder neutralisatie 93,0% 94,5%
Met neutralisatie 96,7% 98,0%
Rekening houdend met het aantal reizigers 92,2% 93,6%
Gemeten over het hele treintraject 91,7% 92,8%
Met inbegrip van de afgeschafte treinen (zonder neutralisatie) 92,0% 93,7%

Om een goed algemeen beeld te krijgen van de globale stiptheid, ongeacht de oorzaken, kan men best het stiptheidscijfer "zonder neutralisatie" bekijken. De neutralisatie betekent dat er geen rekening gehouden wordt met de vertragingen die te wijten zijn aan externe oorzaken en aan grote investeringswerken (GEN, enz.).

Met het stiptheidscijfer dat “rekening houdt met het aantal reizigers", weegt de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder door dan de vertraging van een minder volle trein.

De stiptheid wordt ook "over het hele traject gemeten" : er wordt niet alleen rekening gehouden met de vertragingen van de treinen bij hun aankomst op bestemming, maar ook over de loop van het hele traject.

2. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (Year to date: sinds januari 2015)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

 

Augustus
2014
Augustus
2015
90,0% 91,4%

3. Globale stiptheid binnenlands reizigersverkeer NMBS (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Augustus
2014
Augustus
2015
Ochtendpiek
92,7% 95,3%
Daluren
90,9% 92,2%
Avondpiek
93,3%   94,3% 
Weekends
94,1%  95,8%

4. Aantal verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 grote stations buiten Brussel)

In de 10 voornaamste overstapstations van het land volgt Infrabel op hoeveel voorziene aansluitingen (met een overstaptijd van minimum 3 minuten en maximum 20 minuten) er effectief gehaald worden.

Verzekerde aansluitingen binnenlands reizigersverkeer NMBS (10 belangrijkste overstapstations buiten Brussel) 

5. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel  

6. Globale stiptheid van 10 grote lijnen bij aankomst in Brussel (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Ochtendpiek Daluren Weekend
L 25 Antwerpen - Brussel
92,9% 94,3% 97,5%
L 36 Luik - Brussel
95,5% 93,8% 96,4%
L 50A Oostende - Brussel
94,3% 94,2% 92,4%
L 50 Gent - Brussel
97,1% 97,0% 100,0%
L 60 Dendermonde - Brussel
89,5% 97,2% 98,5%
L 89 Kortrijk - Brussell
94,4% 97,3% 93,5%
L 94 Doornik - Brussel
90,1% 95,2% 96,2%
L 96 Bergen - Brussel
91,0% 95,8% 98,7%
L 124 Charleroi - Brussel
95,5% 96,0% 99,2%
L 161 Namen - Brussel
90,4% 96,5% 99,0%

7. Stiptheid volgens treintype (piekuren, daluren, weekend)

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten

  Ochtendpiek Daluren Avondpiek Weekend
IC
94,2% 92,9% 90,7% 94,7%
S-trein
96,2% 96,6% 93,5% 97,6%
L-trein
96,8% 95,7% 94,8% 96,9%
P-trein
94,7% 91,3% 91,1% 100,0%

8. Globale stiptheid van 10 grote IC-verbindingen

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

  Augustus
2015
IC 01 Oostende – Eupen
84,6%
IC 03 Knokke / Blankenberge – Genk
92,4%
IC 04 Antwerpen-Centraal – Poperinge / Lille Flandres
95,5%
IC 06 Doornik – Bergen (via Brussels Airport)
94,2%
IC 07 Charleroi-Sud – Antwerpen-Centraal 92,9%
IC 16 Brussel-Zuid – Luxembourg 92,9%
IC 19 Lille-Flandre via Doornik – Namen 92,7% 
IC 25 Bergen/Moeskroen – Luik-Paleis/Liers 88,5% 
IC 26 Kortrijk – Sint-Niklaas 93,3% 
IC 35 Brussel-Zuid – Amsterdam 92,3% 

9. Aantal afgeschafte treinen binnenlands reizigersverkeer

  Augustus
2014
Augustus
2015
Aantal afgeschafte treinen
1.144 872
Percentage van het totale aantal treinen
1,1% 0,9%

Afgeschafte treinen (niet vertrokken of beperkt tot een gedeelte van hun reisweg) worden niet in de globale stiptheidscijfers opgenomen maar worden apart geteld, samen met de reden van hun afschaffing.

10. Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel

Stipte treinen of met een vertraging van minder dan 6 minuten 

Stiptheid bij aankomst in 8 grote stations buiten Brussel 

11. Verantwoordelijkheid voor vertragingen en afgeschafte treinen binnenlands verkeer NMBS

Verschillende actoren spelen een rol bij de stiptheid van de treinen. Het gaat voornamelijk om de spoornetbeheerder (Infrabel), de treinoperatoren (zoals NMBS) en derden (bijvoorbeeld ongevallen aan overwegen, aanrijdingen van personen, weersomstandigheden, agressie, daden van kwaadwilligheid, buitenlandse netten, enz.).

Verantwoordelijkheid voor de vertragingen

Verantwoordelijkheid voor vertragingen

Verantwoordelijkheid voor de afgeschafte treinen

Verantwoordelijkheid voor afgeschafte treinen

12. Voornaamste incidenten met impact reizigersverkeer NMBS

Hieronder vindt u de voornaamste incidenten die forse vertragingen hebben veroorzaakt:

  • 06/08/2015 - Lijn 0/6 - Defect locomotief - Brussel-Centraal (1092 min.)
  • 12/08/2015 - Lijn 15 - Aanrijding slagboom overweg door wegvoertuig - Herentals (1246 min.)
  • 19/08/2015 - Lijn 21A - Grote toeloop reizigers ten gevolge van festival pukkelpop - Kiewit (1584 min.)
  • 21/08/2015 - Lijn 50A - Defect locomotief - Y. Sint-Katherina-Lombeek (1796 min.)
  • 31/08/2015 - Lijn 50 - Boom in het spoor ten gevolge van hevig onweer - Aalst (1080 min.)

13. Bijzondere gevallen (impact reizigersverkeer NMBS)

Als gevolg van een valse bommelding in het station Antwerpen-Centraal op 19 augustus werden 41 treinen afgeschaft.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.