Elektrische wagens opladen mogelijk aan zeven treinstations (binnenkort aan 31 stations) - 02 juli 2013

Logo NMBS holding Brugge, 2 juli 2013. De NMBS-Holding heeft vandaag de eerste elektrische laadpalen in zeven stationsparkings in gebruik genomen in aanwezigheid van de eerste “klant”, nl. de Vlaamse administratieve centra. In maart 2014 komen daar nog acht stationssites bij en tegen oktober volgend jaar zullen in totaal 31 stationsparkings uitgebaat door B-Parking zijn uitgerust met laadpalen voor elektrische auto’s. Vanaf vandaag kunnen de klanten hun wagen, voorlopig gratis,opladen in de parkings van Brugge, Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Centraal, Leuven, Hasselt, Namen en Ottignies. Het netwerk van laadpalen wordt via de mobiliteitsmarktplaats (ontwikkeld door Olympus) gekoppeld aan de netwerken van andere exploitanten van laadpalen. Eerste partners in rij zijn BeCharged, The New Motion en ThePluginCompany die de laadpunten in hun eigen netwerk beschikbaar maken voor klanten van de stationsparkings. De laadpalen zijn ideaal voor wie zich op een duurzame manier verplaatst en nuttig gebruik wil maken van de tijd dat de auto "wacht" op de terugkeer van zijn eigenaar. “Dit initiatief past in onze genetwerkte mobiliteitsidee, door ook de gebruikers van elektrische wagens een kwaliteitsaanbod in de stations aan te bieden”, verklaart Gedelegeerd Bestuurder Jannie Haek.

De elektrische auto’s van Vlaamse administratieve centra, die zich vaak op of nabij de stationssites bevinden, worden de eerste gebruikers van de laadpalen in de stationsparkings. In Vlaanderen zijn de laadpalen voortaan te vinden in de stations van Brugge, Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Centraal, Leuven en Hasselt. “De Vlaamse overheid neemt de voortrekkersrol op zich om haar wagenpark te vergroenen,”aldus Vlaams minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois. “25 % van de nieuw aangekochte wagens moet er één zijn op een alternatieve brandstof en 5 % moet elektrisch of plug-in hybride voertuig zijn. De aankoop van deze wagens is één ding, het opladen een ander. In onze eigen parkings plant mijn agentschap Facilitair Management elektrische laadfaciliteiten. Dat de NMBS-Holding het initiatief neemt om ook in haar parkings laadpalen in te richten, zodat ook de Vlaamse ambtenaren daar kunnen gebruik van maken, is natuurlijk alleen maar toe te juichen.”

Tegen maart volgend jaar worden ook de stations van Kortrijk, Antwerpen-Berchem, Sint-Niklaas uitgerust en later dat jaar volgen Aalst, Denderleeuw, Dendermonde, Gent-Dampoort, Mechelen, Oostende, Vilvoorde en Brussel-Noord.

In al de parkings met laadpalen kunnen (binnenkort) ook elektrische fietsen worden opgeladen en in een tiental ook scooters. Ook aan de stations Brussel-Zuid en -Centraal en Brussel-Luxemburg zijn vanaf begin volgend jaar laadpalen voor elektrische fietsen te vinden. In heel het land zullen in het najaar 2014 in totaal 34 stationssites zijn uitgerust met laadpalen.

De laadpalen zullen de auto’s “intelligent” laden: de auto’s worden geladen op het moment dat het energieverbruik van de spoorwegen het laagst is via zogenaamde energiebalancering of smart grid. Dit wordt uitgetest en op punt gesteld in de proeftuin Olympus in samenwerking met netwerkbeheerder Infrabel. Voor de klant van de laadpalen impliceert dit dat hun verbruik tot eind 2014 niet wordt aangerekend.

Om van de parkeer- en laaddiensten gebruik te kunnen maken, dient men in het bezit te zijn van een klantenkaart B-Parking (de huidige barcode klantkaart of een Mobib-kaart die nu wordt verdeeld aan de stationsloketten en die tegen juni 2014 alle oude klantenkaarten zal vervangen).

De Mobib-kaart staat model voor de genetwerkte mobiliteit, want ze verenigt vandaag al het gebruik van de trein, de (MIVB-)bus/metro, parking, cambio en Blue-bike op één mobiliteitskaart.

De occasionele gebruiker (ticket, 5/10 beurtenkaart) zonder abonnement of klantenkaart B-parking, zal voor de gewenste parking een Mobib-kaart (twv 5 euro) kunnen aankopen aan het NMBS-loket. Op de kaart zal een e-laadproduct kunnen worden opgeladen. Deze dienst is momenteel gratis.

Vervolgens volstaat het om de wagen naast de laadpaal te parkeren en zich te identificeren aan de hoofdzuil en een aantal vragen te beantwoorden: type auto en batterij, geschatte laadniveau en de gewenste vertrektijd. Het systeem berekent vervolgens de benodigde energie opdat de klant met een volle batterij zou vertrekken. Wanneer de dienstverlening betalend wordt (vanaf 2015), zal het gehanteerde tarief afhangen van de flexibiliteit van de laadperiode.

De klanten van de elektrische laadpalen aan de stations kunnen binnenkort ook terecht bij de eerste netwerken die zich aansloten bij het Olympus-platform: BeCharged en hetlove to loadnetwerk van The New Motion. Met 5.000 intensief gebruikte laadpalen is dit het grootst en snelst groeiende netwerk van EV-laadpunten in Europa. Samen met partner ThePluginCompany ontsluit The New Motion de aankomende periode hun laadpunten in eigen beheer binnen het Olympus platform; te beginnen met 12 AC/DC snelladers die worden geïnstalleerd bij Delhaize supermarkten in heel België.