
NMBS heeft de afgelopen jaren de toegang tot haar stations en treinen voor personen
met beperkte mobiliteit gestaag verbeterd. In 131 stations kunnen zij rekenen op
persoonlijke assistentie om op of af de trein te stappen. NMBS vraagt daarvoor 24 uur
op voorhand te reserveren, maar vanaf 2016 stelt de spooroperator voor die
reservatietijd voor rechtstreekse verbindingen tussen 18 stations te verminderen tot
slechts 3 uur.
Fors verminderde reservatietijd voor twee derde betrokken klanten
De Europese regelgeving legt de reservatietijd vast op 48 uur. NMBS doet het met 24 uur al
beter en heeft die tijd nodig om een gegarandeerde, volledige assistentie aan te bieden
doorheen gans het traject (inclusief overstap- en eindstation). NMBS poogt ook reizigers
die zich zonder reservering aanbieden assistentie te verlenen, maar de reservatie biedt een
garantie op dienstverlening.
NMBS werkt al langer aan mogelijkheden om die reservatietijd in te korten zonder inbreuk te
doen op de kwaliteit van de dienstverlening.
De spooroperator heeft 18 grotere stations1 geïdentificeerd tussen dewelke assistentie
binnen een periode van minimaal 3 uur zou kunnen worden aangevraagd. Het gaat daarbij
enkel om assistentie voor rechtstreekse verbindingen tussen de betrokken stations.
Verbetering voor tweede derde betrokken cliënteel
Op basis van de effectieve assistentie-interventies in de betrokken stations, zou naar
schatting twee derde van het cliënteel dat assistentie aanvraagt op die manier kunnen
profiteren van de verminderde reservatietijd.
NMBS zal de maatregel voor advies voorleggen aan de Nationale Hoge Raad voor
Personen met een Handicap. De maatregel is gepland voor begin 2016.
Via het contact center werden in 2014 in totaal 40.699 aanvragen voor assisentie voor
personen met beperkte mobiliteit ingediend. Het gaat om een stijging met 11,9 procent. Dat
aantal stijgt tot 57.524 als de aanvragen zonder reservatie in de stations worden meegeteld.
Een dossier slaat doorgaans op verschillende interventies in meerdere stations. Zo kan een
hulpbehoevende pendelaar die zonder overstap ’s morgens naar zijn werk reist en ’s avonds
terug naar huis pendelt, doorgaans rekenen op vier verschillende interventies.
1 Antwerpen-Centraal, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Denderleeuw, Dendermonde, Gent-Sint-Pieters,
Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Sint-Niklaas, Charleroi-Zuid, Luik-Guillemins, Bergen, Namen.