Initiatief van NMBS om reizigers met beperkte mobiliteit sneller te helpen - 03 september 2015

logo NMBS NMBS heeft de afgelopen jaren de toegang tot haar stations en treinen voor personen met beperkte mobiliteit gestaag verbeterd. In 131 stations kunnen zij rekenen op persoonlijke assistentie om op of af de trein te stappen. NMBS vraagt daarvoor 24 uur op voorhand te reserveren, maar vanaf 2016 stelt de spooroperator voor die reservatietijd voor rechtstreekse verbindingen tussen 18 stations te verminderen tot slechts 3 uur.

Fors verminderde reservatietijd voor twee derde betrokken klanten

De Europese regelgeving legt de reservatietijd vast op 48 uur. NMBS doet het met 24 uur al beter en heeft die tijd nodig om een gegarandeerde, volledige assistentie aan te bieden doorheen gans het traject (inclusief overstap- en eindstation). NMBS poogt ook reizigers die zich zonder reservering aanbieden assistentie te verlenen, maar de reservatie biedt een garantie op dienstverlening.

NMBS werkt al langer aan mogelijkheden om die reservatietijd in te korten zonder inbreuk te doen op de kwaliteit van de dienstverlening.

De spooroperator heeft 18 grotere stations1 geïdentificeerd tussen dewelke assistentie binnen een periode van minimaal 3 uur zou kunnen worden aangevraagd. Het gaat daarbij enkel om assistentie voor rechtstreekse verbindingen tussen de betrokken stations.

Verbetering voor tweede derde betrokken cliënteel

Op basis van de effectieve assistentie-interventies in de betrokken stations, zou naar schatting twee derde van het cliënteel dat assistentie aanvraagt op die manier kunnen profiteren van de verminderde reservatietijd.

NMBS zal de maatregel voor advies voorleggen aan de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap. De maatregel is gepland voor begin 2016.

Via het contact center werden in 2014 in totaal 40.699 aanvragen voor assisentie voor personen met beperkte mobiliteit ingediend. Het gaat om een stijging met 11,9 procent. Dat aantal stijgt tot 57.524 als de aanvragen zonder reservatie in de stations worden meegeteld. Een dossier slaat doorgaans op verschillende interventies in meerdere stations. Zo kan een hulpbehoevende pendelaar die zonder overstap ’s morgens naar zijn werk reist en ’s avonds terug naar huis pendelt, doorgaans rekenen op vier verschillende interventies.

 

1 Antwerpen-Centraal, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Denderleeuw, Dendermonde, Gent-Sint-Pieters, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Sint-Niklaas, Charleroi-Zuid, Luik-Guillemins, Bergen, Namen.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.