Station Blankenberge wordt nieuw visitekaartje - 29 januari 2014

Nu het stationsgebouw is gesloopt en het openbaar onderzoek afgesloten, presenteren de NMBS, Stad Blankenberge en projectontwikkelaar Gromabel met trots het nieuwe stationscomplex. Dankzij het hedendaags ontwerp van architect Marc Corbiau wordt het station een nieuw visitekaartje voor Blankenberge. In het stationscomplex komen het nieuwe station, appartementen en twee hotels. Tevens wordt er een parkeergarage gebouwd zodat het station een multimodaal verkeersknooppunt wordt.

Het nieuwe stationsgebouw krijgt naast loketten, sanitair en een concessie ook twee stallingen voor 280 fietsen. NMBS-districtsdirecteur Christiane Van Rijckeghem: ‘Het nieuwe station sluit naadloos aan bij de NMBS-filosofie en zal alle comfort en voorzieningen bieden die een reiziger in de 21ste eeuw mag verwachten. In en uit de trein stappen in Blankenberge krijgt dankzij de fraaie architectuur een andere dimensie.’

Er komt ook een parkeergebouw voor 740 auto’s en een zoenzone voor 10 auto’s zodat het station meer dan ooit zal fungeren als een multimodaal verkeersknooppunt. Comfort, veiligheid en toegankelijkheid staan centraal in het nieuwe station.

Schepen voor Ruimtelijke Ordening, Jurgen Content: ‘Met het afsluiten van het openbaar onderzoek is weer een nieuwe mijlpaal in het project bereikt. De Stad Blankenberge treedt in dit project op als vergunnende overheid en de vergunningsaanvraag gaat nu de volgende fase in. Het is onze taak erop toe te zien dat hier een kwalitatief project wordt neergezet conform de voorschriften zoals die destijds werden bepaald bij de verkoop van de gronden.’

Bart Slabbinck, manager bij projectontwikkelaar Gromabel ziet het stationsproject als een hefboom: ‘De site leent zich perfect tot de creatie van een stadslobby, een podium voor de stad en haar gasten. De transparante stationshal en diverse doorgangen zorgen ervoor dat de trein als het ware het stadscentrum binnenrijdt. Samen met het parkeergebouw nodigt het station uit om op ontdekking te gaan in het bruisende Blankenberge. Boven het stationsgebouw komen 23 appartementen, een hotel Mercure Blankenberge met 64 kamers én zwembad en een hotel ibis Budget Blankenberge met 79 kamers. Dit zorgt ervoor dat er zowel overdag als ’s avonds laat leven zal zijn in de stationsbuurt en dit verhoogt de sociale controle.’

Voor het ontwerp van het nieuwe stationsgebouw ging projectontwikkelaar Gromabel in zee met architect Marc Corbiau. Hij studeerde in 1966 af aan het Sint-Lucas Instituut voor Architectuur in Brussel. Zijn signatuur kan worden omschreven als warm minimalisme, een evenwichtige stijl waarbij het spel van het licht centraal staat. Deze stempel keert ook terug in zijn stationsontwerp. De inpassing van de verschillende functies binnen de beschikbare ruimte in combinatie met grote open ruimtes dragen de stempel van deze toparchitect.

Het ontwerp accentueert de hoek van de site, strategisch gelegen op de kruising van de Kerkstraat en de Koning Albert I-laan, door gebruik te maken van een schuin oplopende kroonlijst. Het stationsgebouw met diverse functies en bestemmingen, werd ontworpen als een reflecterende golf. Een uitgepuurd materialenpallet weerspiegelt zich in een dubbele gevelopbouw bestaande uit enerzijds metallic grijze baksteen, anderzijds strekmetaal als zowel esthetisch component als functioneel element. Een hedendaags vormgegeven klok versterkt de bakenfunctie en fungeert als knipoog naar bekende stationsklokken zoals die van het station Gent-Sint-Pieters.

Op vraag van het stadsbestuur integreerde architect Corbiau met het ontwerp van het parkeergebouw ook gevelgroen in het straatbeeld van de Kerkstraat. Vanzelfsprekend is de architecturale taal van het station ook daarin doorgetrokken, getuige onder meer het lijnenspel. Dit zorgt voor een unicum in België, nergens is een parkeergebouw uitgewerkt met zo’n kwalitatief architecturaal uitgewerkte gevel. In de gevelbelijning van het parkeergebouw loopt de schuine oplopende kroonlijst van het stationscomplex virtueel verder. Het gebouwvolume werd ontworpen als een semi-transparant gebouw. De gevel bestaat uit naturel gegalvaniseerd strekmetaal die doorzichten van en naar het straatgebeuren toelaat. Dit bevordert het veiligheidsgevoel en laat tevens toe om visueel referentiepunten te zoeken ter oriëntering binnen het omvangrijke volume. Het gevelfront wordt onderbroken door drie baksteenvolumes die voornamelijk als schaalelement fungeren.

Het stationsproject wordt gefaseerd uitgevoerd:

  • Fase 1, bouw van parkeergebouw, nieuw station en appartementen (2014 – 2017)

    De trein blijft uiteraard rijden, daarom werden de stationsactiviteiten in oktober 2013 verplaatst naar het tijdelijk station in de vroegere bibliotheek. Dit gaf de aannemer de kans het oude stationsgebouw af te breken tijdens het najaar 2013. Na de zomervakantie 2014 start vervolgens de bouw van het parkeergebouw, het nieuwe station en appartementen. Het parkeergebouw zal in de zomer van 2015 klaar zijn. Het nieuwe stationsgebouw opent in het voorjaar 2017 haar deuren, ook de appartementen zijn tegen dan klaar.

  • Fase 2, bouw van hotels (2015 – 2018)

    De realisatie van twee hotels sluit naadloos aan op de afwerking van het station. De lijn van het gebouw wordt gevolgd, waarbij als eerste het Mercure Blankenberge hotel (onder franchise met Accor) wordt opgetrokken. Daarna is het de beurt aan het ibis Budget Blankenberge hotel (eveneens onder franchise met Accor).

  • Fase 3, realisatie van woonwijk

    Het oude goederenstation, dat nu een desolate parking is, wordt onder handen genomen. Samen met een nieuw kopgebouw langs de Koning Albert I-laan wordt er in fase 3 een moderne woonwijk opgetrokken langs de J. Vande Puttelaan.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.