In 2013 werden 1066 gevallen van agressie (-10%) vastgesteld, waarvan 16%
voor slagen en verwondingen. De maatregelen werpen hun vruchten af.
Voor het tweede jaar op rij levert de strijd tegen agressie waarvan het boordpersoneel
van NMBS het slachtoffer is, resultaten op. In 2013 stelde NMBS een daling met 10
procent vast van het aantal agressies (1066) ten opzicht van 2012 (1179).
Deze gunstige tendens is het resultaat van het anti-agressieplan waarbij de verschillende
instanties (NMBS Mobility, Securail en Spoorwegpolitie) betrokken zijn, strengere
gerechtelijke straffen tegen daders alsook het opduiken van camera’s in de treinen.
In 2012 al verminderde het aantal agressies tegen treinbegeleiders met 4,2 procent (1179
ten opzichte van 1230 in 2011).
Deze tendens werd duidelijk versterkt in 2013 met een daling van 10 procent. De
vaststellingen van agressies worden opgedeeld in vier categorieën, in functie van de ernst
van de feiten. “Slagen en verwondingen” verminderen met 13 procent, “lichte geweldpleging”
met 9 procent en “bedreigingen” met 14 procent. De vierde categorie, “beledigingen”, blijft
quasi-stabiel (+0,43 procent). De twee meest ernstige categorieën vertegenwoordigen nog
steeds 41 procent van de feiten.
NMBS en Securail hebben een plan met 55 maatregelen opgesteld om de veiligheid van de
treingebruikers te verzekeren en om een maatschappelijk fenomeen te bestrijden dat alle
openbaarvervoersmaatschappijen treft. De voornaamste maatregel, los van de opleiding van
treinbegeleiders op het vlak van conflictbeheersing, concentreert zich op de aanwezigheid
op het terrein van de “Ticket Control Teams” (TiCo Teams) alsook een versterkte
aanwezigheid van Securail-ploegen op de treinen. Ook andere maatregelen werden
ontwikkeld zoals de versterkte opvolging van de vaststellingen van onregelmatigheden
(onder andere door een bureau van gerechtsdeurwaarders), klachten die systematisch bij de
autoriteiten worden ingediend en een strenger gerechtelijk apparaat.
Daarnaast wordt ook een technische maatregel uitgerold: sinds oktober 2013 zijn er
camera’s operationeel in de meest recente treinen en deze hebben een ontradend effect. Al
167 treinen zijn op dit ogenblik met deze camera’s uitgerust.
NMBS wil deze inspanningen volhouden door zich op de voornaamste oorzaak van
agressies te richten: het niet beschikken over een geldig vervoersbewijs. In 70 procent van
de gevallen worden de agressies vastgesteld tijdens de controles. In 2014 zullen de
controles aan boord van de trein nog versterkt worden. NMBS zet haar inspanningen verder
om nog dit jaar de mogelijkheden van het aanschaffen van een vervoersbewijs via de
automaten en de nieuwe technologieën te vergemakkelijken. De doelstelling bestaat erin het
aantal slagen en verwondingen, lichte geweldplegingen alsook bedreigingen en
beledigingen te verminderen: de 1066 agressies zijn er 1066 te veel.