NMBS ontkent met klem berichten in de pers deze ochtend in verband met het vervoersplan
2014 dat NMBS haar IR-treinen wil afschaffen. De bediening aangeboden door de IR-treinen
blijft behouden in het vervoersplan 2014 maar zal voortaan de IC-benaming krijgen voor het
grootste deel van de oude IR-verbindingen en L voor enkele andere.
Dat betekent concreet dat de bediening van de kleine stations niet in gevaar is. NMBS
gedelegeerd bestuurder Jo Cornu is duidelijk op dit vlak: “Ik ben verbaasd dergelijke
berichten in de pers te lezen want er is nooit sprake van geweest de IR-treinen af te
schaffen maar net om deze bediening die zeer nuttig is voor de kleine stations te behouden.
We hebben enkel de benaming van deze treinen gewijzigd”.
NMBS herinnert eraan dat het vervoersplan 2014 opgevat is om beter aan de huidige vraag
te voldoen (het aantal reizigers is gestegen van 140 miljoen in 1998 tot 223 in 2012), alsook
aan de toekomstige vraag. Het aantal trein-kilometers blijft wel constant ondanks een
vermindering van de dotaties.
Op vlak van de reistijden bevestigt NMBS dat zij de realiteit van het terrein in rekening heeft
gebracht om de dienstregeling op te stellen. Dat vertaalt zich in een gemiddelde stijging met
3,3 procent van de reistijden, grotendeels het gevolg van infrastructuurwerken van Infrabel
op het spoornetwerk. Het aantal werken is bijna verdubbeld en noodzaken een
snelheidsvermindering op verschillende plaatsen op het netwerk.
De (forse) verhoging van de reistijden waar in de Nederlandstalige pers sprake van is, is niet
in overeenstemming met de feiten. Afgezien van de lijn De Panne naar Brussel, die een
ander traject volgt, zijn de vernoemde reistijdverlengingen niet correct.
Jo Cornu brengt ook het belang van de veiligheid in herinnering: “Enkele dagen na
persoonlijk aan de herdenking van de ramp van Buizingen te hebben deelgenomen, wens ik
te benadrukken dat NMBS maatregelen heeft getroffen om de veiligheid fors te verhogen,
wat natuurlijk ook een impact op de reistijden heeft gehad”.
Vanaf volgende week legt NMBS een reeks informatievergaderingen in elke provincie om de
lokale karakteristieken van het nieuwe vervoersplan uit de doeken te doen.