
NMBS en Alstom tekenden dinsdag 30 september een contract voor de levering van
449 veiligheidssystemen ETCS niveau 2. Met de uitvoering van dit contract, ter
waarde van 70 miljoen euro, wordt het treinverkeer nog veiliger door een permanente
monitoring van de snelheid. De eerste systemen worden door Alstom geleverd vanaf
2016.
Leverancier Alstom verstrekt 449 veiligheidssystemen ETCS
niveau 2
NMBS engageerde zich in 2011 ertoe haar treinen uit te rusten met het veiligheidssysteem
ETCS. Het hiervoor opgestelde Masterplan ETCS gaat uit van een interoperabiliteit op basis
van de meest recente technologieën. Vandaag bevat al 19,1% van de NMBS-vloot het
systeem ETCS niveau 1. Dit systeem controleert continu de snelheid van de treinen en
genereert bij het overschrijden van de maximumsnelheid een noodremming, dit met behulp
van bakens in het spoor die de nodige informatie naar de boordcomputer van de trein
sturen. Om het veiligheidsniveau van haar treinen sneller te verhogen, installeerde NMBS al
tegen eind 2013 het systeem TBL1+ in al haar treinen1.
Het zopas getekende contract tussen NMBS en Alstom past volledig in dit veiligheidsengagement.
Alstom levert zo 449 veiligheidssystemen ETCS niveau 2 aan NMBS, zorgt
voor de homologatie en is verantwoordelijk voor het onderhoud ervan gedurende 10 jaar. Dit
systeem wordt door NMBS geïnstalleerd in verschillende treinen (vierledige motorrijtuigen,
MS Break, MS 86 of de zogenaamde “Sprinter”, MS 96 en dieselmotorwagens type 41) en
verhoogt nog het veiligheidsniveau van de treinen. Het maakt gebruik van het mobiel
telefoonnetwerk GSM-R (dat enkel voor spoorgebruik dient), dat nog nauwgezetter de
snelheid van de treinen monitort dan het systeem ETCS niveau 1.
Vanaf 2025 mogen op het Belgische net enkel nog treinen rijden met ETCS. NMBS streeft
ernaar om 100% van haar treinen tegen eind 2023 uit te rusten met ETCS niveau 2. In het
Masterplan ETCS van NMBS zijn hiervoor de nodige middelen gereserveerd. 2.063 miljoen
euro wordt beschikbaar gehouden (waarvan 1.499 miljoen voor de vervanging van
treinmaterieel waarop het onmogelijk is om ETCS te installeren).
1Het veiligheidssysteem TBL1+ zorgt ervoor dat de trein automatisch afremt als hij op 300 meter voor een rood sein
meer dan 40km/u rijdt. Dankzij dit systeem neemt het risico op het voorbijrijden van rode seinen dus fors af.