NMBS drijft veiligheidsniveau treinen op - 01 oktober 2014

logo NMBS NMBS en Alstom tekenden dinsdag 30 september een contract voor de levering van 449 veiligheidssystemen ETCS niveau 2. Met de uitvoering van dit contract, ter waarde van 70 miljoen euro, wordt het treinverkeer nog veiliger door een permanente monitoring van de snelheid. De eerste systemen worden door Alstom geleverd vanaf 2016.

Leverancier Alstom verstrekt 449 veiligheidssystemen ETCS niveau 2

NMBS engageerde zich in 2011 ertoe haar treinen uit te rusten met het veiligheidssysteem ETCS. Het hiervoor opgestelde Masterplan ETCS gaat uit van een interoperabiliteit op basis van de meest recente technologieën. Vandaag bevat al 19,1% van de NMBS-vloot het systeem ETCS niveau 1. Dit systeem controleert continu de snelheid van de treinen en genereert bij het overschrijden van de maximumsnelheid een noodremming, dit met behulp van bakens in het spoor die de nodige informatie naar de boordcomputer van de trein sturen. Om het veiligheidsniveau van haar treinen sneller te verhogen, installeerde NMBS al tegen eind 2013 het systeem TBL1+ in al haar treinen1.

Het zopas getekende contract tussen NMBS en Alstom past volledig in dit veiligheidsengagement. Alstom levert zo 449 veiligheidssystemen ETCS niveau 2 aan NMBS, zorgt voor de homologatie en is verantwoordelijk voor het onderhoud ervan gedurende 10 jaar. Dit systeem wordt door NMBS geïnstalleerd in verschillende treinen (vierledige motorrijtuigen, MS Break, MS 86 of de zogenaamde “Sprinter”, MS 96 en dieselmotorwagens type 41) en verhoogt nog het veiligheidsniveau van de treinen. Het maakt gebruik van het mobiel telefoonnetwerk GSM-R (dat enkel voor spoorgebruik dient), dat nog nauwgezetter de snelheid van de treinen monitort dan het systeem ETCS niveau 1.

Vanaf 2025 mogen op het Belgische net enkel nog treinen rijden met ETCS. NMBS streeft ernaar om 100% van haar treinen tegen eind 2023 uit te rusten met ETCS niveau 2. In het Masterplan ETCS van NMBS zijn hiervoor de nodige middelen gereserveerd. 2.063 miljoen euro wordt beschikbaar gehouden (waarvan 1.499 miljoen voor de vervanging van treinmaterieel waarop het onmogelijk is om ETCS te installeren).

 

 

 

1Het veiligheidssysteem TBL1+ zorgt ervoor dat de trein automatisch afremt als hij op 300 meter voor een rood sein meer dan 40km/u rijdt. Dankzij dit systeem neemt het risico op het voorbijrijden van rode seinen dus fors af.

Informatie over gebruik van cookies

Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.