Vanaf vandaag: 1ste treinreizigers met MOBIB- kaart - 19 maart 2013

MOBIB

Primeur intermodale vervoerskaart voor treinreizigers met jaarabonnement

Treinreizigers van wie het jaarabonnement spoedig vervalt, schakelen binnenkort over naar MOBIB: één intermodale vervoerskaart waarop meerdere abonnementen geplaatst kunnen worden. Deze chipkaart in handig bankkaartformaat is duurzaam en makkelijk in gebruik. Zo springt NMBS mee op de kar van nieuwe technologie.

NMBS introduceert deze week voor haar abonnees de MOBIB-kaart. De voordelen zijn legio: de reiziger heeft maar één kaart nodig waarop al zijn abonnementen geplaatst kunnen worden. Hierbij wordt nauw gelet op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de reiziger. De chipkaart is ook steviger, kleiner en past perfect in de portefeuille van de klant.

De overgang van een papieren abonnement naar de MOBIB-kaart zal geleidelijk gebeuren om zo een zo goed mogelijke opvolging van dit nieuwe systeem te verzekeren. In eerste instantie schakelen treinreizigers met een jaarabonnement (ongeveer 180.000 klanten) om naar de MOBIB-kaart bij de hernieuwing van hun abonnement. Hiervoor worden ze aan het loket van hun station uitgenodigd. Ook nieuwe klanten die vanaf heden een abonnement aankopen, krijgen deze primeur. Later komen de andere abonnementen aan bod. Zo kunnen zowel loketbedienden, treinbegeleiders als de klanten aan het nieuwe systeem wennen.

Naar schatting zullen uiteindelijk zo’n 410.000 abonnees (woon-werktreinkaarten en schooltreinkaarten) van de nieuwe chipkaart gebruik maken.

Aangezien alle vervoersmaatschappijen in België het technologisch platform voor deze chipkaart delen, kan de kaart ook gebruikt worden als drager voor vervoersbewijzen van MIVB. In de toekomst volgen De Lijn en TEC.

Voor meer informatie kunnen reizigers terecht op de website www.nmbs.be en bij het stationspersoneel. Zie ook de reportage op NMBS TV: