NMBS heeft garanties gevraagd van Siemens dat de wereldwijde aangekondigde
personeelsaanpassingen van de Duitse multinational geen gevolgen zullen hebben voor de
lopende levering en opvolging van meer dan 300 treinen aan NMBS alsook de
kwaliteitsopvolging van 120 al geleverde locomotieven. Kortom, NMBS wil zekerheid voor de
Belgische treinreiziger.
NMBS CEO Marc Descheemaecker wilde zich er tijdens een door hem gevraagd onderhoud
met André Bouffioux, CEO van Siemens België, van vergewissen dat de kwaliteitsopvolging
en diensten verbonden aan het treincontract met Siemens contractueel gewaarborgd
worden. Noch NMBS noch de Belgische treinreiziger mogen hier gevolgen van ondervinden.
André Bouffioux benadrukte dat deze personeelsaanpassing geen nieuw programma is
maar de uitvoering van een bestaand plan, grotendeels reeds afgesloten in 2013. André
Bouffioux benadrukte verder dat Siemens in België een belangrijke leverancier is van
systemen voor openbaar transport; dat de levering van de Desiro motorstellen niet getroffen
wordt en dat het programma zal verlopen zoals gepland.
“We hebben al 120 locomotieven (HLE18) geleverd en de levering van 305 Desiro treinen
(AM08) zal niet getroffen worden. Intussen zijn op vandaag al 130 Desiro treinen geleverd
en het programma zal volgens overeengekomen planning verlopen; de laatste levering is
voorzien voor midden 2015. De productie van deze treinen komt daarom niet in gevaar,”
aldus André Bouffioux.
NMBS is volop bezig met de modernisering van haar vloot. De locomotieven zijn
ondertussen geleverd en de afname van de Desiro-motorstellen is volop bezig. Meer dan
100 Desiro treinstellen worden momenteel reeds op het Belgische treinnet ingezet. Aan de
contracten is een waarde van meer dan 1,8 miljard EUR verbonden.
Marc Descheemaecker besluit: “Na dit gesprek ben ik gerustgesteld dat de door mij
doorgevoerde vlootmodernisering volledig volgens plan kan worden afgesloten”.