NMBS wordt door veel mensen gezien als een geheel van treinen, stations, enz. Er komt echter heel wat aan te pas om treinen te doen rijden. Het leeuwendeel aan voorbereidend werk gebeurt ‘achter de schermen’, waarbij het spoorwegpersoneel 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 werkt om de treinreizigers veilig en op tijd op hun bestemming te krijgen.
De werkplaatsen zijn een belangrijke schakel in dit proces: er wordt er dagelijks gewerkt aan het treinmaterieel. Een goed onderhoud en vakkundige herstellingen zijn primordiaal voor de veiligheid, stiptheid maar ook het comfort van de reizigers. NMBS beschikt hiervoor in haar werkplaatsen over de nodige knowhow en met de ‘Open Dagen’ wil ze dit ongekende deel van het bedrijf dan ook voorstellen aan het grote publiek. Zo wil ze ook haar personeel steunen en motiveren in hun dagelijkse inspanningen voor een betere kwaliteit van de treindienst.
In de weekends van 24 september tot 23 oktober 2011 kunnen bezoekers van 10.00u tot 18.00u terecht in de werkplaatsen van NMBS. Het specifieke programma en welke werkplaatsen wanneer hun deuren openen, is te vinden op www.nmbs.be/opendagen .
Tijdens deze ‘Open Dagen’ krijgen bezoekers het nieuwste treinmaterieel te zien. Zo zullen in verschillende werkplaatsen onder andere T18-locomotieven voorgesteld worden. De mensen krijgen er een zicht op wat er allemaal in een NMBS-werkplaats gebeurt, van het sleutelen aan technische installaties tot het verwijderen van graffiti. Ook kunnen ze er een praatje slaan met de mensen die dagelijks met hen meereizen: de treinbestuurders en de treinbegeleiders. In de centrale werkplaatsen van Mechelen en Salzinnes is het mogelijk om in een van de treinsimulatoren te ervaren hoe het voelt om zelf een trein te besturen. Daarnaast zijn er allerlei stands voorzien waar de verschillende facetten van NMBS worden belicht en waar kandidaat-werknemers zich kunnen aanbieden.
In de 13 werkplaatsen van NMBS wordt dagelijks gewerkt aan het onderhoud en herstellingen van 1.511 rijtuigen en 1.356 tractievoertuigen (elektrische locomotieven, diesellocomotieven, motorstellen, enz.). Deze werkplaatsen zijn verspreid over het ganse land, zodat een snelle en efficiënte interventie mogelijk is. Hierbij gaat het zowel over kortetermijnonderhoud, herstellingen als langetermijnonderhoud en moderniseringen van het treinmaterieel.
Zo worden ook de TBL1+-installaties aan boord van de treinen in deze werkplaatsen uitgevoerd. In 2006 werd beslist om dit veiligheidssysteem te installeren in de treinen, met als doel 1021 ‘krachtvoertuigen’ (locomotieven en motorstellen) tegen begin 2013 hiermee te voorzien. Dankzij de inspanningen van de medewerkers in deze werkplaatsen is 56,2% van het totale materieelpark nu uitgerust met TBL1+ (status week 36 2011). NMBS Technics streeft ernaar om tegen eind 2011 dit aantal nog te doen stijgen tot 64,0% van materieelpark.
Een groot deel van het NMBS-personeel (6.200 personen) is in deze werkplaatsen tewerkgesteld. Deze logistieke centra spelen dan ook een belangrijke rol voor de regionale werkgelegenheid en zijn een belangrijke schakel voor een veilig en vlot treinverkeer.
Dag in dag uit probeert NMBS haar milieuafdruk te verminderen en biedt ze de treinreiziger een duurzame mobiliteit waarbij doeltreffendheid en milieuvriendelijkheid hand in hand gaan. Ook in de werkplaatsen van NMBS wordt aan het milieu gedacht. Hierna enkele initiatieven:
Kortom, de NMBS-werkplaatsen koppelen technologische knowhow aan milieuzorg met als einddoel stipt en kwalitatief treinverkeer.